Annons

Mjukare värden styr årets konferenser

zoom Jannis Norén Karras, försäljnings- och affärsutvecklingschef på Svenska Möten
Jannis Norén Karras, försäljnings- och affärsutvecklingschef på Svenska Möten
NYHETER. När alla företag vill mötas igen är trycket hårt på landets konferensanläggningar. Och Svenska Möten ser en tydlig trend: det ska vara naturnära, mjukt och relationsskapande. Kan man rentav prata om en Ernst Kirschteigerifiering av svenska konferenser?
Annons

Det fysiska mötet är tillbaka. Nu vill vi kramas, mingla, bygga relationer och känna mänsklig värme igen. I Svenska Mötens nya trendrapport lyfts detta fram som en av de stora spaningarna.

Jannis Norén Karras är försäljnings- och affärsutvecklingschef på Svenska Möten. Han beskriver trycket på den svenska konferensbranschen just nu som extremt.

– Det är som en vulkan som erupterat nu efter pandemin. Utmaningen för konferensanläggningarna är att möta efterfrågan.

Hellre aktivitet än powerpoint

Att vi vill ses är kanske inte jätteförvånande efter flera års ytterst sparsmakad interaktion med andra människor, mer intressant är förändringen i vilken sorts konferenser och möten vi söker: borta är önskan om en steril, kyligt überprofessionell konferenssal följt av speedrace med rib-båtar – nu vill vi ha lugnt, naturnära relationsmys.

I Svenska Mötens senaste trendrapport lyfter de fram trenden “Tillsammans” som går ut på att fokus i konferenser har flyttats mot mjukare, relationsbyggande samvaro.

– Det är mycket mer relationsskapande aktiviteter för att få ihop team. Många medarbetare har knappt setts på två år. Mer fokus på relation och aktivitet än powerpoint och post-its. Mycket matlagning och utomhushäng, säger Jannis Norén Karras.

Oj. Det låter närmast som någon sorts Ernst Kirschteigerifiering av svenska konferenser? Barfotahäng, keramik, grenar och kottar i naturen istället för excel och powerpoint i konferensrummet?

– Haha, ja absolut. Och det där går bra i samklang med en annan het trend som är hälsa. Och naturtrenden.

Finns det ingen risk att folk helt tappar fokus, att det blir för mycket körsång och kottdjur och för lite business?

– Det finns såklart ett affärsmässigt innehåll i de flesta konferenser också, men det är starkare fokus på de relationsbyggande inslagen nu efter pandemin. Och medarbetarna är ett företags viktigaste resurs, lyckas man inte få ihop team som kan jobba tillsammans och må bra blir det svårt att nå bra resultat. Mötet är ett viktigt verktyg för ledare att nå framgång, och det har de saknat under pandemin, det är tydligt.

En annan grej är ju att många vant sig vid att vara hemma och jobba digitalt. Hur gör man om medarbetare blivit folkskygga och inte vill hänga med sina kollegor i jacuzzin längre?

– Jag tycker att en bra grundregel är att syftet med mötet ska styra formerna för det. Är det bara avrapportering av siffror kan det ske digitalt. Är syftet att bygga team och skapa engagemang och delaktighet, då är det fysiskt som gäller. Men hybridmöten är definitivt här för att stanna också, kanske inte just när det kommer till relationsbyggande konferenser dock.

Till sist: vad gjorde du på din senaste konferens?

– Det var med ledningsgruppen, vi var sex personer i två dagar vid Sigtuna och hade en extern processledare med oss. Fokus låg på processledning så vi slapp körsången, haha. Vi hade faktiskt ingen aktivitet alls, och det kom fram i utvärderingen efteråt: någon form av gemensam aktivitet hade varit både roligt och bra.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...