Annons

Allt fler slåss om idrottsresenärerna – så måste destinationerna vässa sig

zoom Idrottsevenemangsdeltagarna lägger mer tid och pengar både på sina förberedelser och på plats vid evenemangen, visar forskning.
Idrottsevenemangsdeltagarna lägger mer tid och pengar både på sina förberedelser och på plats vid evenemangen, visar forskning.
NYHETER. Stora idrottsevenemang som Vasaloppet och Göteborgsvarvet blir allt populärare – och får därmed turismen på dessa destinationer att växa. Men hur tänker deltagarna när de väljer sina destinationer? Det har forskare vid Centrum för turism på Göteborgs universitet tittat närmare på.
Annons

Vasaloppet, Lidingöloppet, Stockholm Marathon och Vätternrundan – numera finns det en rad stora idrottsevenemang runtom i landet som lockar deltagare från både när och fjärran. Men i takt med att loppen blir både fler och mer professionella ökar också konkurrensen om idrottsresenärerna.

Därför har en grupp forskare vid Centrum för turism på Göteborgs universitet, med stöd av Besöksnärings forskning- och utvecklingsfond (BFUF), studerat de mest hängivna deltagarna för att ta reda på hur de tänker och vad de baserar sina val av destinationer på.

– Med den kunskapen kan destinationerna utveckla sitt strategiska arbete för att locka deltagare och göra dem nöjdare, säger Erik Lundberg, doktor vid Centrum för turism vid Göteborgs universitet. Vår förhoppning är att projektet ska bidra till att öka attraktions- och konkurrenskraften hos svenska evenemang och att bilden av Sverige som en destination för idrottsevenemang förstärks.

Han är en av forskarna bakom studien ”Öka intresset för svenska idrottsevenemang: En studie av internationella sportturister” som startade 2016 och nu närmar sig målgång. Forskarna har via enkäter samlat in data från över 6000 deltagare vid Göteborgsvarvet och En svensk klassiker och därigenom fått svar på exempelvis resvanor, vad som ligger bakom val av destination och hur mycket pengar deltagarna spenderar på plats.

Det finns flera orsaker till att de har valt att studera de mest hängivna deltagarna.

– Vi har sett att ju mer engagerade de blir, desto oftare och längre reser de. De lägger mer tid och pengar både på sina förberedelser och på plats vid evenemangen. De reser ofta i större grupper och kommer ofta några dagar innan loppet för att förbereda sig. De involverar också ofta sina familjer och lägger mer pengar på både boende och mat. Det gör den här gruppen väldigt intressant för turistindustrin.

Viktigt med rykte och prestige

Studien visar att de mest hängivna deltagarna är mer kräsna vid val av evenemang. För dem blir det viktigare att välja tävlingar med bra rykte eller hög prestige. Faktorer som att det är en naturskön bana och en festlig inramning blir också mer betydelsefullt.

– Tillgängligheten, att det är lätt att ta sig till destinationen, blir också allt viktigare, liksom den personliga utvecklingen – den här gruppen vill lära sig nya saker och få bättre tider.

Hur kan turistföretagen i landet dra nytta av de här resultaten?

– Det finns många saker som man ska ha i åtanke när man kommunicerar med deltagarna. För destinationerna är det viktigt att vara medveten om att den personliga utvecklingen är viktig för de mest hängivna och att det finns möjlighet att möta andra i communityn. För hotell och andra som tjänar på pengar på de här evenemangen kan det också vara bra att fundera på hur man kan bidra till att skapa en festlig inramning, och föra ut det i marknadsföringen.

Plattform för kompetensutveckling

Målet med forskningen har varit att etablera en plattform för kompetensutveckling som lever kvar efter projektets slut. I slutet av april avslutas studien med ett symposium där forskarna ska bjuda in svenska evenemangsarrangörer, representanter för olika destinationer i landet, experter och andra forskare i ämnet.

– Evenemangsarrangörerna har redan väldigt mycket kompetens men förhoppningsvis kan vi tillföra lite kunskap som kan hjälpa dem att skapa strategier för att bli bättre på att locka den här typen av deltagare.

Hur ska ni gå vidare?

– Det skulle vara intressant att göra djupintervjuer med deltagarna för att få djupare förståelse för dem, men också att titta på andra grupper. Det finns många hängivna människor med specialintressen, det kan handla om ölnördar, frimärkssamlare eller fjällvandrare – och de har fått helt andra möjligheter att träffas i dag. Det gör dem också mer kommersiellt intressanta.

– Destinationerna skulle kunna titta på de här grupperna med specialintressen och fundera på vilka man vill locka och om man kan skapa evenemang för dem.

Enligt Erik Lundberg finns det både pengar att tjäna på dessa grupper och chans att få nya stamgäster.

– Gör man ett lyckat arrangemang kan man få en trogen grupp som är inkomstbringande under lång tid.

 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...