Annons

Turistboom väntas i väst

zoom Stark optimism råder i den västsvenska besöksnäringen. Foto: Åsa Dahlgren, Turistrådet Västsverige
Stark optimism råder i den västsvenska besöksnäringen. Foto: Åsa Dahlgren, Turistrådet Västsverige
NYHETER. Den här sommaren väntas rekordmånga turister till de västsvenska företagen inom besöksnäringen, visar en ny undersökning. "Branschen har ökat varje år och nu är siffran den högsta sedan vi började mätningarna", säger Fredrik Lindén, vd för Turistrådet Västsverige.
Annons

Fler gäster, ökade intäkter och nyinvesteringar. Optimismen är stark hos den västsvenska besöksnäringen inför årets sommarsäsong. Det visar Besöksnäringsindex, en undersökning som årligen utförs på uppdrag av Turistrådet Västsverige, som är en del av Västra Götalandsregionen.

Siffran för årets index landar på 72 i en skala där allt över 50 betyder tillväxt. Det är alltså högkonjunktur inom västsvensk besöksnäring och den ser ut att förstärkas ytterligare. Siffran för 2018 är den starkaste sedan mätningarna inleddes 2015.

­

– Det är ett grundmurat positivt index, säger Fredrik Lindén.

Restauranger och caféer har den starkaste förväntningarna. Här tror 58 procent på fler gäster än förra sommaren medan endast 4 procent räknar med färre gäster och resterande del på en oförändrad nivå. Bland hotell, campingar och andra företag inom kategorin logi tror 32 procent på fler gästnätter medan 3 procent förutspår en tillbakagång. Hos företag som erbjuder sevärdheter och aktiviteter räknar 45 procent med fler besökare och 2 procent med en minskning.

Mer än vartannat företag tror på en ökad omsättning medan bara fem procent förutspår fallande intäkter. Västsvensk turistindustri satsar också inför framtiden. Fyra av tio företag i undersökningen uppger att de planerar för större investeringar under året.

Dessutom fortsätter lönsamheten att förbättras. 67 procent av alla verksamheter räknar med att gå med vinst medan endast 5 procent förutspår en förlust. Resterande del går varken med vinst eller förlust och förklaringen är ofta att det rör sig om icke vinstdrivande verksamheter, till exempel museer.

Hela 76 procent av logiföretagen räknar med att gå med vinst 2018 medan endast två procent prognostiserar en förlust.  Det är en förbättring jämfört med året före, då 68 procent redovisade ett positivt resultat medan 10 procent gick back. Restauranger och följer samma trend. Här tror 72 procent på vinst i år medan 8 procent räknar med förlust.

Turistrådet Västsverige ser flera förklaringar till uppsvinget för turismen:

  • Det globala resandet ökar.
  • Norden har potential att ta marknadsandelar.
  • Trender på hemmaplan med ökat intresse för aktiviteter och restaurangbesök.
  • Den dubbla valutaeffekten. En svag krona locka hit utländska turister samtidigt som fler svenskar väljer att semestra hemma av ekonomiska skäl.
  • Satsningar på marknadsföring av Sverige och Västsverige ger utdelning.
Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...