Hotellkedjan är mitt uppe i en expansionsfas och har de senaste fem åren fördubblat antalet hotell till nära 30.
För Besöksliv berättar hotellets verksamhetschef Andras Holczer om planerna.
– Vi är redan starka i Västeuropa och nästa logiska steg för oss är att expandera vår närvaro i norra Europa. Vi tror att vår produkt kommer att passa den nordiska smaken.
Ett hotell finns redan i Köpenhamn, Urban House, som är ett trendigt budgethotell.
– Vi har testat marknaden nu och är redo att rulla ut i Sverige, Norge och Finland, säger Andras Holczer.
Varför är Sverige en intressant marknad för Meininger?
–Sverige är den kulturella och ekonomiska hubben I Skandinavien där vi ser en stor potential.
Hur många hotell planerar ni för i nuläget?
–Det är svårt att säga i det här skedet, men vi tror på tre i Stockholm och runt två i Göteborg till att börja med.
Hur många rum har varje hotell?
– Vår optimala storlek är på 150 rum, men vårt koncept passar för mellan 100 och 300 rum. Vi är också flexibla när det kommer till teknisk standard.
Vad har ni för standard och vilken målgrupp vänder ni er till?
– Meininger är ten hybrid mellan hotell och vandrarhem. Vi erbjuder kunder både möjligheten att boka och dela rum med andra, eller boka ett vanligt hotellrum. Därav vänder vi oss till dem som reser både i jobb och för nöje.
När öppnar ni erat första hotell i Sverige?
– Vi har just börjat scanna marknaden efter fastigheter och skulle gärna öppna så snart som möjligt. Men är man realistisk så blir det tidigast om tre år, säger Andras Holczer