Annons

USA-turné och snöfestival lyfter Kiruna

zoom Peter Salomonsson, vd för organisationen Kiruna Lappland.
Peter Salomonsson, vd för organisationen Kiruna Lappland.
NYHETER. Amerikansk roadshow och den lokala snöfestivalen ökar kännedomen om populära Kiruna och lockar ännu fler besökare att uppleva ”The Arctic capital of Sweden”. Besöksliv fick ett snack med Peter Salomonsson inför högsäsongen.
Annons

När Besöksliv ringer upp Pekka ”Peter” Salomonsson, vd för organisationen Kiruna Lappland, låter det som han just medverkat i en fantastisk reklamfilm för att besöka Kiruna. Det har redan kommit lite snö i fjällen men framför allt så har sjöarna frusit.

– I går åkte vi långfärdsskridskor på en frusen sjö under en stjärnklar natthimmel med ett stort norrsken. Det var en sagolik upplevelse, berättar han.

Det är precis den sortens upplevelser som researrangörer i USA och Kanada är nyfikna på. Mellan den sjätte och nionde oktober så deltog Kiruna Lappland i säljturnén ”The Nordic Roadshow 2025” och besökte städerna Seattle, Toronto och New York för att berätta om Kiruna.

Hur mycket kände de till om Kiruna sen tidigare?

– Researrangörerna har bra kunskap och de förstår den genuina arktiska upplevelsen, säger Salomonsson och fortsätter:

– Vad vi kan hjälpa till med är att berätta hur de kan plocka ihop godbitarna i destinationen, naturupplevelserna och kulturen – och få till en riktigt bra resa. När man åker från andra sidan jorden så är det extra viktigt att förbereda. Vi har en uppgift att informera om att Kiruna är en modern stad med bra anslutningar för att ta sig runt.

Är det något som ni berättar om?

– Ja, man måste förklara hur det funkar. Namnet är en ledtråd, att Kiruna är ”The Arctic capital of Sweden”, då förstår man att det handlar om en stad som dessutom har mycket att erbjuda i sig.

Hur är intresset för Kiruna från den amerikanska marknaden?

– Det har ökat kontinuerligt, vi har lika många kommersiella gäster därifrån som från den danska marknaden. Där är direktflyget från Köpenhamn till Kiruna till stor hjälp, för amerikanska och danska besökare men också för hela Öresundsregionen.

Kiruna har verkligen varit i ropet ett tag nu, stads och kyrk- flytt, tv-program och nu senast reality-programmet ”Gruvan” som skildrar livet i järnmalmsgruvorna. Och i januari väntar Kirunas snöfestival. Berätta om den: 

– Ja, den har ju ägt rum i fyrtio år och det är extra roligt för mig personligen då jag var med och jobbade på den allra första Snöfestivalen 1986. Då var det inte många turister här under den mörka säsongen. Nu är den tiden på året vår högsäsong.  Snöfestivalen är en hyllning till livsstilen här.

Hur är intresset för festivalen utifrån?

– Den innefattar både konst och kultur och vi kan plocka in och presentera allt man får uppleva i vår fina kommun. Snöfestivalen ligger innan Jokkmokks marknad, många arrangörer är på väg till regionen och Kiruna för att uppleva festivalen, säger Peter Salomonsson.

Du har redan varit ute och åkt skridskor under norrskenet, men vad ser du mer fram emot i vinter?

– Att det ska bli härligt mycket snö. Jag ser fram emot kristallklara nätter då man får uppleva himlavalvets fenomen, att känna sin egen andning och hur liten man är i det stora. Att andas in den arktiska luften och bara vistas här.

Rekryterade med stöd  – fick ett snabbmatsproffs

Rekryterade med stöd – fick ett snabbmatsproffs

När Madelen Thors, som driver flera Subway-restauranger, först fick frågan om att anställa Jhonny Sjöstrand med stöd från Arbetsförmedlingen, var hon tveksam. Idag är hon väldigt glad att hon vågade. ”Vi har fått andra p...