Annons

Utbildning ska stötta besöksnäringen i Jönköping

zoom Vätterstranden, Jönköping. Foto: Christina Lindqvist, Jönköpings kommun
Vätterstranden, Jönköping. Foto: Christina Lindqvist, Jönköpings kommun
NYHETER. Region Jönköping har infört två akutpaket som ska ge stöd åt besöksnäringen i regionen. Dels ska kompetens behållas i företagen genom utbildningar, dels går pengar till att stärka varumärket Småland som turistdestination när Corona-restriktionerna lättar framöver.
Annons

Besöksnäringen i Region Jönköping har som många andra drabbats hårt av restriktionerna i samband med Coronaviruset. I påsk var beläggningen avsevärt lägre än förra året och för de ofta små företagen är tappet oerhört kännbart. Regionen har vanligen en hel del besökare från exempelvis Tyskland, Holland och Danmark, men de utländska turisterna bokar av på grund av globala begränsande resedirektiv.

– Det är ett allvarligt läge för besöksbranschen, säger Rune Backlund (C) Region Jönköping, som även är ordförande för nämnden för arbetsmarknad, näringsliv och attraktivitet (ANA). Det är flera planerade arrangemang som måste ställas in, som till exempelvis motormässan på Elmia. Detta slår rätt igenom hela branschen, det är inte bara huvudarrangörerna som drabbas utan även alla som jobbar med aktiviteter runtomkring.

Inom besöksnäringen i regionen finns många stugbyar och mindre matställen som nu står utan kunder. På populära turistorter som Visingsö och Gränna är tappet oerhört kännbart. Branschen befinner sig som i övriga delar av landet i fritt fall och många företagare ställs inför beslutet att tvingas varsla anställda på grund av arbetsbrist.

Rune Backlund har därför tagit beslut om två lokala stödpaket med pengar som ska hålla besöksbranschen flytande. Det ena paketet är fyra miljoner kronor som går till utbildning av personal, och det andra innebär två miljoner kronor till Smålands Turism AB, i syftet att stärka Smålands varumärke som lokal turistattraktion för svenskarna.

– Någonting behöver göras precis nu. Utbildningspengarna ger företagen möjlighet att behålla personal som under denna pressade tid kan ägna sig åt kompetensutveckling, medan pengarna till Småland Turism ska hjälpa till att locka folk inom landet att resa hit när restriktionerna lättar, säger Rune Backlund.

Utbildningarna ska ges digitalt och vara under sex veckor i april-maj. Man kommer till exempel kunna gå kurser inom IT, ekonomi, värdskap, marknadskunskap och tyska.

– Vi har tidigare sett behov av kompetenshöjning inom just dessa områden, så därför satsar vi inom dessa ämnen, förklarar Rune Backlund.

Undervisningspengarna ska gå till företag med mindre än 20 anställda och ska täcka upp till 70 procent av lönen, plus lärarlöner och omkostnader. Upp till 50 personer ska kunna få kompetensutveckla sig inom ramen för stödet.

Inför sommarsäsongen ska Smålands Turism AB få ut budskapet om möjligheterna för svenska semesterfirare att turista i Småland.

– På detta sätt använder vi tiden under våren till att förbereda inför den omställning som förhoppningsvis kommer inträffa inom en överskådlig framtid. Även om restriktionerna inte släpps helt så kan vår region erbjuda småskalig turism som är naturnära och utspritt på ett sådant sätt att man undviker att hamna i stora sällskap.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...