Annons

Digital jobbmässa löser personal åt ”boomande” besöksnäring

zoom Rekryteringsbolaget Wopify hoppas locka många till jobbmässan Meet n' Greet. Foto: Pressbilder
Rekryteringsbolaget Wopify hoppas locka många till jobbmässan Meet n' Greet. Foto: Pressbilder
NYHETER. I besöksnäringens rådande kompetensbrist blir jobbmässor ett allt vanligare sätt för företag och arbetssökande att mötas. Matchningstjänsten Wopifys digitala mässa Meet n’ Greet gör sin premiär i Västerås - och hoppas på fler kommuner.
Annons

Jobbmässorna riktade till besöksnäringen avlöser varandra. I förra veckan kunde hotell- och restaurangföretag göra snabba rekryteringar under årets andra upplaga av Skarpt Läge i Göteborg. Bland utställarna fanns bland andra Gottskärs Hotell, Götaplatsgruppen, McDonalds och Scandic.

– Vi har alltid ett behov av framtida servicestjärnor. Mässor eller träffar för arbetssökande är viktigt och ofta givande för oss eftersom vi arbetar i en mycket social och öppen bransch, något den typen av aktivitet öppnar upp för, säger Henrik Dider, HR-chef för Scandic till Besöksliv.

70-100 tjänster

Om tre veckor, den 24 oktober, är det dags för ännu ett möte mellan arbetsgivare, och sökande som är nyfikna på besöksnäringen. Det är digitala rekryteringsföretaget Wopify som gör sitt första nedslag, i Västerås med mässan Meet n’ Greet. Projektet anordnas i samarbete med Västerås marknad- och näringsliv, och femton företag väntas finnas på plats med totalt mellan 70 och 100 tjänster.

– Meet n’ Greet är ett jättebra initiativ, besöksnäringen är den snabbast växande branschen i Västerås just nu, och vi ökade med 48 procent gästnätter det första halvåret i år. Den enorma ökningen gör att många företag har svårt att hitta personal, säger Sofie Lidholm, utvecklingschef på Västerås marknad- och näringsliv.

The Steam-effekt

Bakom den rejäla tillväxten ligger bland annat en ”Steam Hotel”-effekt, säger Sofie Lidholm.

– Sedan The Steam Hotel öppnade har många fått upp ögonen för Västerås, och  i februari öppnade ett Comfort-hotell, så nu är det ännu fler aktörer som drar besökare. Vi uppmuntrar också företagen att marknadsföra sig mer för att locka hit ännu fler besökare, säger Sofie Lidholm.

Projektet kom till genom en kontakt mellan Wopify och Västerås marknad- och näringsliv.

– Genom samtal kom vi fram till att vi har rätt funktion och rätt målgrupp av sökande för att bistå besöksnäringen i Västerås, som är under en otrolig boom, säger Kia Norhardt, kommunikationschef på Wopify Sweden, som är drivande i genomförandet av projektet och mässan.

”Som en employer branding-dag”

Wopifys tjänst är en app i vilken företagen uppmuntras att lägga ut sina platsannonser, som sedan distribueras till Arbetsförmedlingens databas, i sociala medier och på andra rekryteringsplattformar. På Meet n’ Greet har besökarna, till skillnad från exempelvis Skarpt Läge, redan sökt jobb eller visat intresse i appen när de väl är på plats.

– Man kommer inte dit med sitt cv, utan för att skapa band och berätta om sig själv. Detta är mer en employer branding-dag där möten mellan människor och arbetsgivare är huvudsyftet, och där arbetssökande får en chans att träffa sin potentiella arbetsgivare, säger Kia Norhardt.

The Steam Hotell, Kokpunkten, O’Learys och Frank-gruppen är några av de företag som ska vara på plats på mässan.

Uppmuntrar elever att söka

I arbetet med att förse företag i besöksnäringen med kompetens och talanger, har Wopify varit ute och pratat på hotell- och restaurangskolor och andra utbildningar som riktar sig till branschen.

Varför inriktar ni er främst på företag i besöksnäringen?

– Dess behov passar bra med vår digitala matchningstjänst, och den målgrupp som använder appar idag och söker jobb den vägen passar in på besöksnäringen. Så vi kopplar ihop det vi har med den branschens behov.

Vad har du för förhoppningar på Meet n’ Greet i Västerås?

– Jag hoppas att den ska bidra till att dessa företag får fler som intresserar sig för näringen och att de lyckas med sina rekryteringar. Sedan vill vi få mycket lärdomar så att vi kan ta det här vidare, vi har redan fått frågan från flera kommuner, säger Kia Norhardt.

Även Sofie Lidholm har höga förväntningar.

– Det ska bli jätteroligt att se vad detta resulterar i, och vi hoppas att det blir ett långsiktigt samarbete med återkommande projekt varje år, säger hon.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...