Annons

Västerås får ekonomiskt stöd

zoom Sofie Lidholm, Utvecklingschef på Visit Västerås, välkomnar Tillväxtverkets stöd.
Sofie Lidholm, Utvecklingschef på Visit Västerås, välkomnar Tillväxtverkets stöd.
NYHETER. Västerås, som länge har varit en populär mötesdestination, drabbades hårt av pandemin. Nu har medel beviljats för att få besöksnäringen på fötter igen. Bland annat ska man digitalisera besöksupplevelsen.
Annons

Den digitala omställningen i samhället har gått med rekordfart på grund av pandemin. Det förändrar förutsättningarna för många aktörer inom mötes- och besöksnäringen, bland annat i Västerås.

Region Västmanland beviljades nyligen omställningsprojekt med finansiering av Tillväxtverket, och Visit Västerås ska bland annat satsa på att digitalisera upplevelsen av Västerås utbud för att kunna locka fler möten och evenemang till staden.

– Det känns fantastiskt roligt att Tillväxtverket beviljar Region Västmanlands omställningsprojekt så att vi får en möjlighet att genomföra denna satsning. Som destinationsorganisation ska vi bidra till branschens återhämtning och utveckla en attraktiv destination som ligger i framkant, säger Sofie Lidholm, Utvecklingschef på Visit Västerås.

Hon framhåller att man behöver på ett mer attraktivt sätt börja sälja in Västerås digitalt.

– Redan på ett planeringsstadium ska man som kund digitalt kunna se vilket utbud som finns för möten och evenemang. Det kan handla om allt från att skissa upp evenemang digitalt till att se hur olika lokaler ser ut invändigt via skärmen. Det kan underlätta planeringsstadiet och man ska inte ens behöva besöka Västerås för att ändå få en bra uppfattning om vilka förutsättningar som finns här.

Sofie Lidholm nämner även andra bitar som säljmaterial men också att lära sig mer om vilka digitala verktyg som finns och hur de kan implementeras i offertstadiet.

Att det är viktigt att stötta mötesindustrin i Västerås är det ingen tvekan om. Affärssegmentet har varit väldigt stort i denna Mälarstad. Bland annat finns Aros Congress Center, med lång erfarenhet av både stora återkommande kongresser och internationella möten. Här ryms 1 000 deltagare i kongresshallen och det finns över 40 parallella lokaler samt en angränsande konsertlokal.

Hur viktig är mötesnäringen för Västerås som besöksdestination?
– Jätteviktig, vi är mycket starkare på affärsresande än privatresande. Innan pandemin har vi alltid haft högst beläggning på vardagar.

Hur negativa är siffrorna för mötesnäringen nu?
– Exakt hur stort tappet för just möten är svårt att säga men väldigt många möten har ju ställts in. Vi ser att beläggningen på veckorna har minskat väldigt mycket, mars som helhet minskade gästnätterna 40 procent och april 55 procent enligt SCB. Något som är glädjande är att helgerna går oväntat bra, så vi märker en ökning inom privatresesegmentet nu. Speciellt i juli såg vi många semesterfirande, 72 procent klassades som fritidsresenärer kontra 40 procent förra året.

För tre år sedan öppnade ju besöksmagneten Steam Hotel i Västerås, vad är effekterna?
– Vi har sett en jättekraftig ökning i gästnätter sedan öppningen. Redan i augusti 2017 när de öppnade ökade hotellbeläggningen på destinationen med 17 procent, och 2018 ökade gästnätter med 28 procent. Men då fick vi även ett Comfort Hotel med cirka 150 rum.

Lockas fler till staden tack vare Steam Hotel?
– Absolut, vi märker att fler får upp ögonen för Västerås som besöksdestination som helhet. Vi ser exempel på de som riktat in sig på Steam Hotel men inte fått plats, men ändå kommer till Västerås. Så det ger definitivt ringar på vattnet.

Vad tycker andra lokala aktörer om en så stark aktör?
– I många sammanhang hör vi nu de andra hotellcheferna prata gott om Steam. I början fanns så klart en rädsla för att så stark aktör skulle hårdna konkurrensen. Men i efterhand har de sett att alla gynnas av det attraherar nya målgrupper för oss.

– Det finns även aktivitetsarrangörer, restauranger och dylikt som drar nytta av detta. Vi har exempelvis ett restaurangstråk intill Mälaren som gynnas. Ibland blir det fullt på Steam Hotels restauranger och då hittar gästerna till restaurangstråket istället. De har även ett samarbete sinsemellan så att Steam kan rekommendera vidare sina kunder dit. Och det har också förlängt intresset för stan, för de som bor på Steam Hotel rör sig i andra delar också.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...