Annons

”Vi har gjort en genomlysning av hela verksamheten”

zoom Foto: Fredrik Söder och Rickard Monéus Jan Eriksson, vd Gröna Lund.
Foto: Fredrik Söder och Rickard Monéus Jan Eriksson, vd Gröna Lund.
NYHETER. Nu är det i stort klart vad som hände när Jetline spårade ur på Gröna Lund i somras. ”Ju närmare man befann sig vid olyckan desto tuffare har resan varit” berättar vd Jan Eriksson för Besöksliv.
Annons

Den 25 juni 2023 strax efter 11.30 drabbades attraktionen Jetline av en olycka med ett dödsfall och flera allvarligt skadade som följd. Olyckan utreds sedan dess av både Statens haverikommission och polis/åklagare. Gröna Lund bistår utredningarna och vd Jan Eriksson påpekar att man har en bra dialog med haverikommissionen.

– De har utfört sin utredning till stor del här hos oss och vi hjälper till så mycket vi kan för att få reda på orsaken till olyckan, säger han.

Detta hände i Jetline

Händelseförloppet är nu i stort klarlagt och i korthet kan man slå fast att olyckan inleds med att den främre bärarmen på tågets första vagn kollapsar. Bärarmen sitter på undersidan av vagnen i form av ett ok med en hjulenhet på vardera sidan. Det är hjul-enheterna som håller fast tåget på rälsen. Tåget har därefter gjort ett par mycket kraftiga inbromsningar när vagnens undersida träffar rälsens olika skarvar. Inbromsningarna har i sin tur utsatt säkerhetsbyglarna för kraftiga påfrestningar varpå de har krökts. Denna kombination – att bärarmen kollapsat, kraftiga inbromsningar och byglar som krökts – har medfört att tre vuxna personer fallit ur de vagnar de satt i.

Bärarmen var ny och monterades första gången på tåget i mars 2023. Den ersatte en 35 år gammal del.

Finns det andra delar och komponenter som har bytts de senaste åren som ni har anledning att undersöka extra noga nu?

– Det är självklart något som vi tittar på. Det var fem bärarmar i samma leverans som den som kollapsade. Vi har inga av dessa kvar nu och vi har ingen liknande leverans där det går att dra en direkt parallell, säger Jan Eriksson och fortsätter:

– Men att bärarmen kollapsar så snart efter montering tyder ju på att det är något i den bärarmens resa som vi måste hantera, där kan vi se att vi skulle kunna vara närmare våra leverantörer.

Hur har ni arbetat med ert säkerhetsarbete sedan olyckan?

– Vi har gjort en genomlysning av hela verksamheten – utbildning, uppföljning och kontroller – parallellt med haverikommissionens utredning. En av förbättringsåtgärderna är att vi ska bli bättre på vår dokumentation, som vi ska samla i ett digitalt system så att det blir enklare med översynen.

Jetline kommer att vara stängd hela 2024. Jan Eriksson vill inte spekulera kring när berg-och dalbanan eventuellt kan öppna igen.

– Vi vill ta emot Haverikommissionens utredning i sin helhet och landa i beslut och eventuella åtgärder innan det kan bli dags att öppna igen på ett säkert sätt. Men vi har medvetet inte lagt så mycket energi på det beslutet.

Hur är stämningen bland de anställda på Gröna Lund i dag?

– Det är bra, trots allt. Det har varit ett speciellt år och det här är något som vi alltid kommer att ha med oss. Något liknande har aldrig hänt i modern tid och ju närmare man befann sig vid olyckan desto tuffare har resan varit. Men vi har mött mycket stöd och värme och det har skänkt tröst.

Jan Eriksson ser fram emot den kommande säsongen på Gröna Lund och hoppas att det ska komma många besökare. En nyhet är att man tar tillbaka den gamla entrébiljetten, från 100 kronor, igen.

– Det sänker ribban för besök hos oss och vi hoppas förstås att många ska vilja komma och också uppleva vårt fantastiska konsertutbud, restauranger och danskvällar.

Läs även om varför Gröna Lund valt att  att pausa sin nya vintersatsning Winter Wonderland. 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...