Annons

”Vi har levererat 360 kockar till branschen de senaste tre åren”

zoom Eures ordnar mellan 8 och 10 event i något annat EU-land varje år<br />
 dit arbetsgivarna åker med och träffar kockarna. Foto: Colourbox
Eures ordnar mellan 8 och 10 event i något annat EU-land varje år
dit arbetsgivarna åker med och träffar kockarna.
Foto: Colourbox
NYHETER. Allt fler företag i besöksnäringen rekryterar kompetens från utlandet via nätverket Eures. Efterfrågan ökar för varje år i takt med att kockbristen i Sverige består.
Annons

Processen kring arbetskraftsinvandring är både krånglig och lång, och det kan ta många månader till exempel för en japansk kock att få arbetstillstånd i Sverige. Besöksliv skrev nyligen om Basta Urban Italian som har stött på mycket krångel kring anställningen av turkiska kockar på sina restauranger.

Men det finns andra vägar att gå, som genom Eures – ett europeiskt nätverk vars syfte är att matcha arbetssökande mot arbetsgivare mellan länderna med fokus på bristyrken som till exempel kock. Arbetsförmedlingen har varit en del av Eures i 25 år, men de senaste åren har efterfrågan på kockar från Spanien, Portugal, Italien och Grekland ökat markant.

– Vi har levererat 360 kockar de senaste tre åren och har haft arbetserbjudande till nästan 460 kockar under dessa år, säger Peter Karancsi, Eures-rådgivare på Arbetsförmedlingen.

I Sverige saknas det just nu runt 5000 kockar, enligt Visita, och det kryllar inte av duktiga arbetslösa kockar ute i Europa heller. Men att en spåpass sto del av kockbristen i Sverige har tillgodosetts via Eures är ett bra betyg, anser Peter Peter Karancsi. Han pekar också på fördelen att via Eures själv etablera ett nätverk med utländsk arbetskraft.

– När man väl har gjort detta en gång som krögare så kan man fortsätta på egen hand sedan för man bygger upp egna kontakter och nätverk med kockarna, och då har de inte så stort behov av oss. Samtidigt finns det många större hotellkedjor som kontinuerligt följer med oss på matchningsresorna och rekryterar 6-8 kockar samtidigt.

Hur går det till?

– Vi har mellan 8 och 10 event i något annat EU-land varje år och arbetsgivarna åker med och träffar kockarna. Det kommer in förfrågningar löpande under året, både från kockar och arbetsgivare. Vi släpper aldrig en förfrågan från en arbetsgivare utan att testa den.

 – Under ett event har vi kanske 15-20 kockar och förhoppningsvis kan vi matcha ihop kompetensen från flera av dem med arbetsgivarnas behov. Man tar med olika typer av arbetsgivare till ett event, kanske någon som har fine dining och andra som har enklare inriktning.

Vad händer sedan?

– Det är inte konstigare än att börja jobba i Borås, det är fri arbetsrätt från dag ett. Men processen avslutas inte när eventet är slut, vi behåller kockarna som inte har matchats för senare tillfällen och förfrågningar, och då kan vi gå i god för att de är bra eftersom vi redan har träffat dem.

Hur kommer det sig att intresset ändå inte är större när det råder så hög kockbrist?

– Kanske att man inte har kunskap om att denna service finns, att man tror att det är en komplicerad process. Ibland att man tror att man har fler förpliktelser än när man anställer en svensk. Det är en annorlunda process  än när man  anställer en svensk, men egentligen inte mer tidskrävande.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...