Annons

”Vi ska vara ett lokalt hotell”

zoom 60 av 90 rum i Hotel Kokoloko har ett kök som en bonus,<br />
 och många har 3-4 bäddar för att locka barnfamiljer.  Foto: First Hotel
60 av 90 rum i Hotel Kokoloko har ett kök som en bonus,
och många har 3-4 bäddar för att locka barnfamiljer.
Foto: First Hotel
NYHETER. First Hotels nya hotell Kokoloko i Visby öppnar om en vecka, lagom till Almedalen. Hotelldirektör Åsa Andorff ser fram emot att utveckla hotellet i samarbete med Gotlands besöksnäring.
Annons

Ni öppnar om en vecka, hur känns det?

– Det känns kul och spännande men också lite nervöst. Men jag är så taggad, det ska bli roligt att börja jobba med allt som vi under så många månader har organiserat, köpt in och slitit oss i håret för.

Hur ser bokningsläget ut från öppningsveckan och framåt?

– Det ser jättebra ut. Det är så roligt att det är så många som är nyfikna på vårt hotell. Det som känns kul är också att de kommer bli så positivt överraskade.

Kokoloko har 90 rum, hur skiljer sig er produkt från andra hotell på Gotland?

– Dels så har 60 av 90 rum ett kök som en bonus. Sedan är vårt läge med havsutsikten och atmosfären ute unik. Det flesta av våra rum har dessutom 3-4 bäddar, vilket finns stor efterfrågan på, inte minst från familjer.

Vilka gäster vill ni attrahera?

– Framför allt familjer men, även affärsresenärer och de som har behov av boende under en lite längre tid. Hotellet passar alla typer av resenärer eftersom vi har rum för mellan 1-7 personer. Läget är optimalt om man inte vill bo mitt i innerstaden. Bra parkeringsmöjlighet och det är enkelt att ta sig vidare från oss.

Vad gör ni/erbjuder ni för att kunna belägga hotellet året runt?

– Dels så jobbar vi mot idrotten men vi upplever även att alla aktörer jobbar hårt för att Gotland ska leva upp hela året, och där försöker vi hänga med. Många pendlar under året och behöver boende, då tror jag Kokolokos boende kan locka många.

Vad kommer First Hotels tillskott på hotellmarknaden att betyda för Gotlands övriga besöksnäring?

– Vi upplever att det i perioder behövs bra och smidigt boende för stora konferenser och där hoppas vi att vi kan vara till hjälp. Det är många som väljer att åka till annan ort för att det inte finns rum på samma ställe. Eller att det är fullt på alla andra hotell helt enkelt. Vi ser otroliga utvecklingsmöjligheter på vårt hotell så det ska bli kul att starta upp för att kunna jobba vidare med det.

– Förhoppningsvis så kommer de som bor hos oss även sprida ett gott rykte som gör att deras vänner och kollegor vill resa till Gotland och upptäcka vår fantastiska ö.

Hur många har ni anställt oh hur många av dessa är sommarpersonal?

– Vi har anställt ca 20 personer och det är inte klart ännu hur många som blir kvar till hösten.

Hur många av de anställda kommer från Gotland?

– Alla. De flesta är uppväxta på ön och har kanske varit iväg en sväng men är nu tillbaka för att jobba hos oss. Det känns superkul. Vi ska vara ett lokalt hotell och vi lyfter det i mycket av vår marknadsföring och man ska få den känslan när man bor hos oss. Your Local Hotel är vår slogan.

Slutligen – Hur ska ni inviga?

– Vi kommer ha en invigning för inbjudna gäster den 25 juni då vi kommer bjuda på lite smakprov från vår meny samt en rundvandring på hotellet och härlig musik.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...