Annons

”Viktig symbolhandling att öppna upp Sverige”

zoom Foto: Pop House
Foto: Pop House
NYHETER. Sommaren har varit tuff för Djurgården med ett rejält tapp i omsättningen. ”En ekonomisk katastrof”, säger Pop House koncernchef Per Sundin om hur koncernen med bland andra Abbamuseet, Cirkus och Hasselbacken, har drabbats av coronakrisen.
Annons

Cirkus fick stänga ner helt när vårens och sommarens samtliga föreställningar ställdes in. Abbamuseet har gått från ett all time high-resultat förra året med 356 000 besökare, till ett tapp på över 90 procent i år när alla internationella gäster är borta.

– Vi öppnade ju även en ny utomhusservering på Cirkus i juni, men vi var tvungna att stänga den redan efter tio dagar, säger Per Sundin, vd för Pop House Entertainment Group.

En ny uteservering mitt under brinnande kris, hur vågade ni satsa?
– Ja, jag är ändå alltid optimist. Vi hade planerat länge inför öppningen och vi har en väldigt dedikerad, kämpande personal som gärna ville försöka. Så vi testade, men det fungerade ju tyvärr inte. I och med att Djurgårdens alla dragplåster var stängda var det väldigt mycket mindre folk.

Vilken period har varit tuffast hittills?
– Det värsta har varit att varsla och permittera så många under våren i olika omgångar. Även om den här krisen innebär en ekonomisk katastrof för oss, är det i alla fall skönt att vi inte har behövt säga upp ännu fler.

Vilka andra insatser vill ni se från regeringens sida?
– Det är lätt att vara kritisk till allt i en sådan här situation. Men jag tycker att det är jobbigt att det är så ledarlöst, Folkhälsomyndighetens rekommendationer är allt vi har fått att gå efter hittills. Regeringen kunde ha kommunicerat tydligare.

– Det är ju helt absurt i vår bransch till exempel, när en restaurang kan ha många gäster men om det kommer en artist dit för att sjunga måste alla utom 50 personer utrymma. Det är larvigt när man samtidigt kan ha 5000 personer inne på Mall of Scandinavia eller i Ullared.

Vilken skulle vara den viktigaste lättnaden i restriktionerna för er?
– Att vi får ta in 500 personer, eller fylla 50 procent av kapaciteten i en lokal. Vi kan inte stänga ner Sverige på det här sättet länge till, det är inte bra för någon bransch. Vi behöver alla interaktionen som fysiska möten ger.

Hur skulle du beskriva läget just nu?
– Jag är ju som sagt alltid optimist och just nu känns det som om vi är på väg ut ur tunneln. Men vi måste få komma igång. Om vi inom eventbranschen fick ta ansvar för att sköta det här på ett säkert sätt, skulle vi inte missbruka det förtroendet.

Tror du att gästernas beteendemönster kommer att ha förändrats när pandemin är över?
– Nej det tror jag inte, jag tror att alla kommer vilja gå vidare. Men det kommer att dröja innan alla känner sig trygga igen. För Abbamuseet, som har stor andel internationella gäster, kommer det att ta ännu längre tid. Därför vore det så bra om Sverige nu kunde öppna upp och visa att vi har tagit oss ut på andra sidan. Det vore en väldigt viktig symbolhandling som skulle kunna säkra Sverige som turistmål.

Även om museum får ha öppet är Gröna Lund fortsatt stängt, hur påverkar det er?
– Gröna Lund är hela Djurgårdens motor, i och med att de har stängt så drabbas alla runtomkring. Det var otroligt trångsynt och dålig bollkänsla av politikerna att inte låta nöjesparkerna få hålla öppet i somras, så som de fick på många håll i Europa. Varför skulle de inte klara av att ta ansvar för det?

Sommaren är högsäsong för Djurgården, och den är väl mer eller mindre förlorad. Vad gör ni i höst för att hämta hem så gott det går?
– Vi planerar allt från att försöka få fler svenska besökare till Abbamuseet och försöka fylla våra scener på cirkus med alternativa, mindre akter, till hur vi ska bemöta oroliga gäster och hjälpa dem att hålla avstånd. Vi har förmånen att ha långsiktiga ägare och har kunnat hålla oss flytande på grund av det. Till exempel har vi passat på att renovera Hasselbacken och jobbar nu på med mycket med logistik och planering inför att få starta upp igen.

Hösten ser fortsatt mörk ut för Stockholmshotellen, vad är dina prognoser för era verksamheter?
– Det ser inte bra ut alls, det här är ett katastrofår. Det är det ju för nästan alla, med några få undantag. Jag vill inte gå in på några siffror, men det handlar om en förlust på många, många miljoner.

Sista frågan – Er nya verksamhet Space skulle stå klar 2021, vad händer där?
– Vi jobbar på för fullt och planerar inför öppning av vår nya musik- och gamingarena, med den interaktiva utställningen Aviici Experience. Vi ser framåt och håller tummarna för att vi får ett vaccin innan årsskiftet, så att vi kan bygga vidare på vår affärsplan och förverkliga våra planer för de närmsta fem åren.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...