Annons

Visit Sweden gör besöksnäringens data tillgänglig för alla

zoom FOTO: Visit Sweden Nils Persson, marknadschef på Visit Sweden.
FOTO: Visit Sweden Nils Persson, marknadschef på Visit Sweden.
NYHETER. Smarta reseappar, AI-tjänster eller kanske en röststyrd guide? I ett digitalt jättekliv skapar Visit Sweden tillsammans med besöksnäringen möjligheter för spännande innovation.
Annons

Visit Sweden lanserar ett öppet API som samlar landets besöksnäringsdata på ett och samma ställe. Syftet är att stärka Sveriges attraktionskraft internationellt – och skapa nya möjligheter för företag, utvecklare och entreprenörer.

– Målet är att täcka hela Sverige. Från de stora hotellkedjorna till ett fåmansbolag – som en naturguide, säger Nils Persson, marknadschef på Visit Sweden.

Ett gemensamt digitalt språk för hela Sverige

Visit Sweden samverkar med regioner, kommuner, företag, turismorganisationer och branschorganisationer som Visita. Datakällan innehåller redan 14 000 produkter – från boenden och restauranger till aktiviteter och evenemang.

Bland de medverkande finns bland andra Scandic Hotels, Best Western Hotels & Resort, Strawberry, Svenska Turistföreningen, Göta Kanal, SCR – Svensk Camping, Parks & Resorts, First Camp och Svenska Möten.

– Det är mycket glädjande att Sveriges besöksnäring samlas i ett dedikerat API som säkerställer effektiv, digital synlighet nu och i framtiden, säger Jonas Siljhammar, vd för Visita i en kommentar.

Från kod till upplevelser – så märks det för besökaren

Vad betyder det här för dig som turist eller företagare? Nya appar, smarta rekommendationstjänster, webblösningar och röststyrda guider kan snart bli vardag.

– Framtiden får utvisa exakt vilka tjänster som kommer ur detta. Datakällan är byggd på globala standarder och vi vet att många, både i Sverige och internationellt, har visat intresse, säger Nils Persson.

Att datan är öppen är centralt. När Londons kollektivtrafik öppnade sitt API skapades 800 nya tjänster på bara ett halvår.

– Vi är ute efter att släppa resurserna fria. Det är öppen, publik data som företagare vill att folk ska hitta till, säger Nils Persson.

Innovationskraft för svenska företag

Den stora utmaningen just nu är att få fler att använda API:et och bidra med innehåll.

– Vi vill uppmana intresserade utvecklare använda sig av datan och skapa bra tjänster som driver affärer till företagen. Parallellt behöver vi se till att fler företag och entreprenörer kommer med, så att vi får än bättre täckning, säger Nils Persson på Visit Sweden och avslutar:

– Sverige ligger i framkant i den här tekniska utvecklingen, så om vi kan skapa innovationskraft för svenska företag i besöksnäringen har vi vunnit mycket.

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!