Annons

Visit Sweden vill locka fler med kultur

zoom Guidning på Carl Larsson gården.  Foto: Tina Stafrén, Visit Sweden
Guidning på Carl Larsson gården. Foto: Tina Stafrén, Visit Sweden
NYHETER. ”Vi kan lyfta fram fler saker för den internationella besökaren, till exempel göra midsommar tillgängligt att boka som upplevelse”, säger Susanne Andersson, vd Visit Sweden till Besöksliv.
Annons

Visit Sweden har tillsammans med Tillväxtverket genomfört en förstudie kring kulturturismens utvecklingspotential för Sverige. I förstudien, som har överlämnats till Kulturdepartementet, framkommer att Sverige har goda förutsättningar att utveckla kulturturism till en viktig och betydande attraktionskraft för Sverige som turistresmål.

Besöksliv har ställt några frågor om innehållet i förstudien till Susanne Andersson, vd på Visit Sweden.

Enligt förstudien har Sverige stora möjligheter att integrera naturturism med kulturturism. Kan du ge ett exempel på hur det skulle kunna se ut?

– Redan idag är natur- och kulturturismprodukterna ute i landet ofta väl integrerade, det finns många olika kulturevenemang i naturområden, guidade turer som både beskriver historiska händelser och naturområdet eller varför inte lokal mat med lokala seder, ibland är det svåra att skilja dem åt, vad är naturupplevelsen när du fiskar hummer och vad är kulturupplevelsen, säger Susanne Andersson och fortsätter:

– På Västkusten har hummerfisket en lång och rik tradition som är starkt förknippad med den lokala kulturen och identiteten. Fisklägen som gått i arv i generationer – sägen, sagor, traditioner blandas med hav, vind och tång – det går inte att uppleva det ena utan det andra.

Har Sverige tidigare inte varit så starka när det kommer till att framhålla våra kulturvärden i turismsammanhang?

– Ibland är vi väldigt tydliga på att framhålla kulturvärdena i turistiska sammanhang, vad sägs om ett midsommarfirande i Dalarna, alla stämmor och kulturevenemang och att Sverige har en rik kulturscen med många moderna kulturevenemang som Way Out West, Sweden Rock och jag som kommer från Östersund säger så klart Yran, säger Susanne Andersson.

– Men det är klart vi kan bli bättre på att lyfta fram fler saker för den internationella besökaren. Till exempel göra midsommar mer tillgängligt att boka som upplevelse, öka vår stolthet, tydliggöra för kunden på plats vad som finns i närheten och berätta varför det finns just där.

En av slutsatserna i förstudien är att platsutveckling bör länkas samman mer med kulturturism. Hur skulle detta kunna se ut och vad skulle den lokala besöksnäringen kunna tjäna på detta?

– En plats som erbjuder en rik och mångsidig kulturell och turistiskupplevelse blir en mer attraktiv destination och tilltalar en bredare publik av turister. Och det är klart, finns det mer att göra så lockas besökaren att stanna längre och därmed spendera mer pengar på platsen, säger Susanne Andersson och tillägger:

– En plats med en tydlig identitet som skiljer sig från andra platser, skapar ett starkt varumärke som bidrar till att skapa den där unika positionen för destinationen. Både på den nationella och den internationella marknaden, för turister men även för investerare och andra, vilket leder till fler jobb och ökade skatteintäkter för den lokala ekonomin. Win-win för alla helt enkelt.

Läs hela förstudien om kulturturism här.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...