Annons

Voco öppnar sitt första hotell i Sverige

zoom Niclas Stjernström, hotelldirektör.
Niclas Stjernström, hotelldirektör.
NYHETER. Den internationella hotellkedjan Voco har öppnat sitt första hotell i Sverige. Med upmarket-känsla och nybyggt spa och pool ska man locka affärsresenärer men också bidra till ett nytt folkliv i det växande Kista utanför Stockholm.
Annons

Nya voco Stockholm Kista öppnade den 2 september och är en del av en snabbt växande hotellkedja med över 100 hotell globalt, bland annat i Frankrike, Storbritannien, Spanien och Tyskland. 

– Kedjan är i sin tur en del av IHG Hotels & Resorts som är ett av världens största hotellföretag. Det känns tryggt att ha en så stor aktör i ryggen nu när vi kommer in och ska etablera oss, säger hotelldirektör Niclas Stjernström. 

Från Baltikum till Sverige

Voco Stockholm Kista erbjuder 201 rum och är ombyggt från ett tidigare kontorskomplex. Hotellet drivs av Mogotel Hotel Group, en internationell hotelloperatör med säte i Baltikum som nu går in på den svenska marknaden för första gången. 

Det är många “första gången” i den här etableringen, känner du pressen nu?

-Det är alltid stort att etablera sig på en ny marknad, absolut, men jag är säker på att vi kommer att leverera. Det finns få internationella hotellaktörer i Norden generellt och IHG och Mogotel har länge velat komma in och utmana marknaden. Vi har en grym produkt och det här är vår möjlighet att visa vad vi står för och det kommer vi att göra.

Vad kan era gäster förvänta sig av en vistelse hos er?

– Målet för voco är att skapa unika hotell som erbjuder en premiumhotell-upplevelse men i en avslappnad atmosfär. Vi vill komma bort från stelhet och standardiserade fraser och erbjuda en “välkomna hem till oss”-känsla, säger Niclas Stjernström och fortsätter:

– Vår tanke är att du checkar in hos oss och sedan ska du inte behöva gå härifrån. Vi erbjuder en destination i sig, en helhetsupplevelse både för affärsresenärer och privatresenärer. 

Det innebär bland annat en liten “welcome treat” i lobbyn i form av en chokladboll. På våning fem finns också spa med pool, bastu, ångbastu, behandlingar och bubbelpool. Tack vare samarbetet med restaurangkedjan Eatery finns också en kvällsöppen restaurang som har öppet alla dagar i veckan.

– Vi hoppas att detta ska bli en plats att mötas på både för hotellgäster och de som bor i området. Kista har alltid varit ett “affärsmecka” men nu byggs det mycket bostäder och det satsas på tvärbana och Kistamässan – det händer mycket här och vi vill vara med och bidra till att skapa folkliv även på kvällstid. 

Internationell ådra lockar lokala förmågor

Niclas Stjernström berättar att när det kommer till rekrytering har det nyöppnade hotellet mötts av entusiasm.

– Det har varit ett stort intresse och de som söker sig hit vet vad IHG är och vilka möjligheter som kan öppna sig när man jobbar på en internationell hotellkedja. Efter pandemin är det fortsatt svårt att hitta erfarna medarbetare till nyckelpositioner. Men det öppnar för nya personer och mitt jobb som ledare är att lotsa ambitiösa förmågor som vill lära sig den här branschen. Inräknat Eatery är vi 35-40 anställda och många kommer härifrån Kista, vilket känns väldigt bra. 

Viktigt att hitta sin position

För Voco väntar samma utmaningar som för många andra hotell: efterfrågan går upp och ner. Men Niclas Stjernström är hoppfull.

– Utmaningen är alltid att parera hög- och lågsäsong. Under högsäsongen på sommaren kan det bli helt fullbokat i staden, tack vare alla stora events och att vi får mycket turister. Då är det tuffare under vinterhalvåret. Men vi är tacksamma för att Stockholm är levande och att det händer mycket, säger Niclas Stjernström och lägger till:

– Hotellkapaciteten har ökat men när Taylor Swift kommer då är det ändå brist. Jag tror helt enkelt att det är viktigt för alla att hitta sin position på marknaden och fundera över vilken målgrupp som är ens bas, som man kan attrahera året om. 

Vad händer härnäst för voco – blir det fler hotell?

– IHG och Mogotel har absolut ambitionen att växa i Sverige, man kollar på flera projekt men det kan jag inte berätta om nu. Men jag kan säga att framtiden känns väldigt spännande och att det är väldigt roligt att vara med på den här resan att introducera ett starkt varumärke.

Robotdammsugaren som effektiviserar hotellets hela städprocess

Robotdammsugaren som effektiviserar hotellets hela städprocess

Set. Start. Rent! Nexaros lösning för hotellbranschen sparar tid och pengar. Samtidigt som den befintliga personalen får stöttning i sitt dagliga arbete