Annons

Ystad Saltsjöbad får hållbarhetspris för ”Gott liv”

zoom Johanna Dahlsjö, hållbarhetsansvarig för ESS Group.
Johanna Dahlsjö, hållbarhetsansvarig för ESS Group.
NYHETER. "Det krävs en naiv drivkraft och en tydlig målbild", säger Johanna Dahlsjö, hållbarhetsansvarig för ESS Group och initiativtagare till projektet som nu får ta emot pris från Ystad kommun.
Annons

Hållbarhetsprojektet som startade som en idé hos Ystad Saltsjöbad har vuxit över tre kommuner och har som mål att leverera 20 000 matlådor till juni 2024. Nu får “Gott Liv” ta emot hållbarhetspris från Ystad kommun.

– Det känns helt fantastiskt! Vi är så klart jätteglada, för all typ av bekräftelse som kan bidra till fler initiativ och framåtanda att ta nästa steg. Och priset är inte enbart till mig, eller enbart till Gott liv som projekt, utan till alla som osjälviskt har bidragit till att göra detta möjligt, säger initiativtagare Johanna Dahlsjö, hållbarhetsansvarig för ESS Group.

Varma måltider av överbliven mat

Idén att minska matsvinnet inom hotell- och restaurangbranschen föddes 2022 på Ystad Saltsjöbad. Johanna Dahlsjö, själv från Ystad, började med insikten om hur många som är i behov av hjälp och vetskapen om matsvinnets stora miljöpåverkan, dra i trådarna.

Projektet som då gick under namnet “Varm mat” gick ut på att göra varma måltider av överbliven mat, från Ess Groups egen verksamheten och i samarbete med andra aktörer, som Stora Coop Ystad. Måltiderna delades ut av Svenska Kyrkan (och nu under 2023 även Erikshjälpen) till behövande.

Projektet har vuxit, framför allt under 2023, med fler företag som engagerat sig. Fler livsmedelsbutiker bidrar med mat, Samhall har börjat frakta maten i sina kylbilar, och företaget Polykemi, som tillverkar plastförpackningar, skänker matlådor. Totalt är 15 lokala företag engagerade i Gott liv i tre kommuner. Målet är att fram till juni 2024 producera och dela ut 20 000 matlådor.

Vad krävs för att starta ett sådant här projekt?

– Några olika ingredienser, som en naiv drivkraft och en tydlig målbild. Men framför allt en kultur som vår i Ess Group, där vi tror på att våga testa trots att man inte kan allt till hundra procent, i övertygelsen om att man lär sig resten på vägen. När man får alla med sig med den inställningen gör man sitt yttersta för att hitta formen för projektet, säger Johanna Dahlsjö.

Gott liv ska producera 20 000 matlådor fram till juni 2024, hur känns den ambitionen?

– Kittlande och realistisk. Alla gör sitt bästa, sedan är det inte en exakt siffra som är viktig, utan mer att visa vad som går att uppnå på kort tid. Det viktigaste är att uppmärksamma företag i vår bransch på att detta går att göra.

Vad är planen framåt, ska ni testa liknande initiativ på fler företag inom Ess Group?

– Definitivt! Vi är redan i gång med att starta upp Gott liv på Ellery beach Club på Lidingö i Stockholm. Men det är också viktigt att inspirera andra inom vår bransch som har ett restaurangkök, ett skolkök, eller ett medborgarhuskök att vilja göra det. Vår ambition är att skapa “hubbar” av samarbeten mellan lokala aktörer i olika kommuner. Nu har vi flera sådana hubbar i tre kommuner och vill starta upp i en fjärde.

Vad har projektet betytt internt för Ystad Saltsjöbad och Ess Group?

– Jättemycket. När jag började nämna detta inom företaget blev det jubel direkt och jag möttes av en självklarhet att vi skulle genomföra det. Projektet ligger utöver vår dagliga drift så nöten att knäcka har varit att hitta en form för det.

Vilken är din viktigaste lärdom?

– Att en situation eller ett problem som uppstår inte är svart eller vitt. Utmanar man sig själv ordentligt och tänker ett varv till så finns det alltid en tredje väg och den vägen kan öppna tusen dörrar.

Och slutligen, vad gör ni för prispengarna på 10 000 kronor?

– De ska vi använda för att göra skillnad för fler under högtiderna genom att, förutom att tillaga mat, även minska den ofrivilliga ensamheten och utanförskapet, säger Johanna Dahlsjö.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...