Annons

Så låter du dina gäster checka in och ut via mobilen – utan app

zoom
Med smarta plattformen NEXT kan anslutna hotell låta sina gäster själva sköta in- och utcheckningen direkt från mobilen – utan att gästen behöver ladda ner någon app.
– Nu kan gästerna checka in i lugn och ro samtidigt som hotellpersonalen kan fokusera på att ge ett trevligt och personligt bemötande när gästerna anländer, säger Oscar Lindh, försäljningsdirektör på Speeron som skapat den digitala plattformen NEXT.

De senaste årens digitala utveckling har gjort att de flesta av oss har vant oss vid att kunna hantera det mesta direkt i mobilen. Med Speerons digitala plattform NEXT kan hotell erbjuda samma typ av service vid incheckning som till exempel flygbolag men med den väsentliga skillnaden att gästen inte behöver ladda ner någon app.
– Det är ett smidigt system där gästerna får ett e-mail eller sms med uppgifter om hur de enkelt och smidigt kan checka in på hotellet. Genom en länk kan gästerna själva checka in och ut från hotellet direkt via vår plattform NEXT som är en helt webbaserad lösning. Är rummet inte förbetalt så kan gästen välja att betala med betalkort direkt i tjänsten. På samma sätt kan gästen betala för eventuella extra kostnader som restaurangnotor eller minibar vid utcheckningen.

Vilka är de största fördelarna?
– Det finns många fördelar. För gästerna är det primärt att det är smidigt och att det går snabbt. När gästen checkat in får hen en kod för att enkelt koda en nyckel på plats på hotellet. Hotellen kan själva välja om de vill låta gästerna skapa nyckeln på egen hand med hjälp av en kortläsare och en touchskärm i lobbyn, få nyckeln i mobiltelefonen eller om det är något personalen hjälper till med i receptionen, säger Oscar Lindh och fortsätter:
– Fördelarna är många även för hotellen. Dels får hotellen möjlighet att erbjuda gästen en högklassig digital samt fysisk gästservice och dels är det en stor tidsbesparing, både för hotellets personal och gäster.

Koppling till Allentes app för streaming av TV-kanaler
NEXT är designad för att enkelt kunna kopplas ihop med Allentes plattform för streaming av TV-kanaler. Ett välkommet inslag som förbättrar gästupplevelsen och driver på digtaliseringen av branchen. Appen tillgängliggör hela Allentes utbud av TV-kanaler utan behov av tung hårdvara och installeras enkelt på kompatibla smart-TV-apparater för hotell.

NEXT – en mängd olika funktioner i samma plattform
Plattformen Next är relativt ny och installerades på det första hotellet ett par månader innan pandemin. Trots det är NEXT redan beprövad och finns idag på ett stort antal hotell i Norden. Utöver digitaliserad in- och utcheckning och koppling till TV-applikationer så inrymmer NEXT den senaste typen av TV-system, conciergefunktionalitet i gästens egna enheter samt konsolidering och visualisering av data i en IoT dashboard. Allt i samma plattform.
– Med plattformen finns det oändliga möjligheter att skapa framtidens digitala hotell. Utöver att arbeta med digitalisering av in- och utcheckning samt digital försäljning inom hotellet så arbetar vi mycket med IoT där vi t.ex. mäter luftkvalitet. Det kan vara i gästrum, mötesrum eller andra offentliga ytor. Vi har även tagit det ett steg längre och kan placera ut luftrenare som automatiskt åtgärdar exempelvis syrenivån om värdena inte är tillfredsställande. Det är bara ett av flera projekt vi har inom IoT , säger Oscar Lindh.

 

Över 550 kunder

Speeron grundades 2007 och är ett svenskt företag. Idag är företaget verksamma i Norden, Baltikum, Centraleuropa och Sydeuropa. Totalt har Speeron över 550 olika kunder inom hotell, vård och omsorg samt restaurang.


Vill du veta mer om Speeron och plattformen NEXT?

Läs mer och boka en demo på https://speeron.com eller kontakta sales@speeron.com.