Annons

Stockholm Meeting Selection drar nytta av Growisits branschkunskaper

zoom Vanja Vilbern, Chief Commercial Officer på Stockholm Meeting Selection tillsammans med samarbetspartnern för rekryteringar, Niclas Ingwall, grundare och vd för Growisit, vid den ståtliga entrén till Ulfsunda Slott, Stockholm.   Foto: Simon Hastegård/Bildbyrån
Vanja Vilbern, Chief Commercial Officer på Stockholm Meeting Selection tillsammans med samarbetspartnern för rekryteringar, Niclas Ingwall, grundare och vd för Growisit, vid den ståtliga entrén till Ulfsunda Slott, Stockholm. Foto: Simon Hastegård/Bildbyrån
Growisit är rekryteringsföretaget för besöksnäringen som även hjälper kundernas verksamheter att växa och utvecklas. Stockholm Meeting Selection har använt sig av Growisits branschkunskaper och nätverk för att rekrytera både en Total Revenue Manager och senast en Destinationsdirektör.

– Det har varit väldigt värdefullt för oss att ha tillgång till ett bollplank under hela rekryteringsprocessen och någon som verkligen kan och förstår branschen och våra behov, säger Vanja Vilbern, Chief Commercial Officer på Stockholm Meeting Selection.

Efter pandemin har hotellgruppen bestämt sig för att satsa mer på att utveckla sin e-handel för privatkunder men även för konferenssegmentet. De behövde då stärka upp organisationen med en Total Revenue Manager som även har erfarenhet inom E-commerce.
– Det viktigaste för oss var att hitta en senior person som kan driva och utveckla verksamheten och speciellt privatmarknaden som blivit ett nytt ben för oss under pandemin, säger Vanja Vilbern.
– Rekrytering av nyckelpersoner får inte bli fel. Därför valde vi att ta in hjälp, tillägger hon.

Eftersom det var en helt ny roll som skulle tillsättas var det av stor vikt att analysera och kartlägga hur behovet såg ut, vad som efterfrågades hos kandidaten och vilka erfarenheter och egenskaper som var viktigast. Egen erfarenhet från branschen var avgörande för att Growisit skulle lyckas.

– Growisits affärsidé är att erbjuda en bättre lösning för arbetsgivarna. Vi fokuserar inte bara på att rekrytera de bästa kandidaterna i branschen, utan även på att vara en affärspartner som hjälper kundernas verksamheter att växa och utvecklas, berättar Niclas Ingwall, som startade företaget 2019. Han har jobbat många år inom rese- och besöksnäringen, både i Sverige och utomlands.

Koll på helheten
Ett uppdrag inleds alltid med en ordentlig behovsanalys hos kunden där både hårda och mjuka värden gås igenom – allt från arbetsbeskrivning och arbetsuppgifter för kandidaten som ska rekryteras till värderingar och egenskaper som kunden söker hos den de ska rekrytera.

– Ibland ser vi att behoven är annorlunda än den rekrytering som företaget från början hade tänkt sig. Kanske är det inte en receptionschef de behöver, utan i själva verket en hotellchef.

Då kan vi styra in rekryteringen på rätt väg så att kunden får den absolut bästa kandidaten för just sin verksamhet, förklarar Niclas Ingwall.

– Tack vare all vår samlade erfarenhet från branschen förstår vi fullt ut de olika rollerna i branschen och vad som krävs av kandidaterna för att det ska bli en bra matchning, tillägger han.

Growisit bygger sitt rekryteringsarbete på tre grundpelare; ett omfattande nätverk i branschen och på Linkedin, en egen kandidatbank samt en bred annonsering.
– Vi rekommenderar alltid kunderna att använda alla tre verktygen för att få det bästa urvalet, säger Niclas Ingwall.

Starkt startfält
Efter en grundlig och kompetensbaserad ansöknings- och urvalsprocess med intervjuer och tester presenterade Growisit tre kandidater för Stockholm Meeting Selection och tillsammans kom de fram till den slutgiltiga kandidaten för tjänsten.

– Det var tre väldigt starka kandidater som Growisit fått fram och valet var inte enkelt. Alla hade passande tidigare erfarenheter, men vi var tvungna att välja en av dem och det känns väldigt bra, säger Vanja Vilbern.

Nyligen har Stockholm Meeting Selection och Growisit avslutat ytterligare en rekrytering och Vanja är övertygad om att samarbetet kommer fortsätta.

Vill du ha hjälp med din nästa rekrytering kontakta oss

Fakta Stockholm Meeting Selection:

Driver ett tiotal unika hotell, konferens- och mötesplatser där bland andra Hesselby Slott, Åkeshofs Slott, Ulfsunda Slott, Skytteholm Hotell & Konferens, Näsby Slott,Rosersbergs Slottshotell, Villa Lovik och Bosön ingår.

Fakta Growisit

Growisit är specialiserade experter på besöksnäringen. De har erfarenhet från alla roller inom branschen och rekryterar både ledande, administrativa, säljande och operativa tjänster. Bolaget finns representerat i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå men verkar i hela Sverige.