Annons

”Besöksnäringen är Sveriges starkaste integrationsmotor”

zoom Höga arbetsgivaravgifter bygger trösklar in på arbetsmarknaden,<br />
 skriver företrädare för besöksnäringen. Foto: Colourbox
Höga arbetsgivaravgifter bygger trösklar in på arbetsmarknaden,
skriver företrädare för besöksnäringen.
Foto: Colourbox
 

DEBATT. Den svenska besöksnäringen med restauranger, hotell, campingar och skidanläggningar sysselsätter redan idag 192 000 personer. Nästan 4 av 10 är utrikes födda, och enligt HUI är näringen bäst på att få människor som är födda utanför Europa i jobb. Det gör besöksnäringen till Sveriges starkaste integrationsmotor. Men med rätt politik kan vi göra ännu mer, skriver företrädare för branschen.
Annons

Skatten på att ha anställda måste sänkas: Höga arbetsgivaravgifter bygger trösklar in på arbetsmarknaden. Varje anställning är ett stort åtagande, inte minst om den man vill anställa har liten eller ingen erfarenhet. Genom att sänka skatten på att ha anställda får fler chansen till jobb.

Ny forskning visar att effekten av sänkta skatter är större än vi tidigare trott. Till exempel bidrog sänkningen av arbetsgivaravgiften 2007 till över 16 000 jobb, dubbelt så många som tidigare utvärdering visat.

Färre och enklare regler: Över 370 uppgiftskrav riktas mot företag inom besöksnäringen och regelbördan är ett av de största hindren för tillväxt. Det handlar om allt från komplexa krav till olika tillstånd, personalliggare och certifierade kassaregister.

Detta slukar tid, resurser och energi som annars hade kunnat användas till att utveckla verksamheten.

Rör inte momsen: inför hösten val går flera partier fram med förslag på skattehöjningar och pålagor direkt riktade mot företagen i vår näring.

Bara Moderaternas förslag om att höja momsen på bland annat restaurangmat och boenden innebär en pålaga med 2,3 miljarder kronor för besöksnäringen, vilket är mer än vad den höjda arbetsgivaravgiften för unga inneburit. Det hotar företagarnas möjligheter att expandera sina verksamheter och anställa fler.

Besöksnäringen är en jobb- och integrationsmotor i hela Sverige, men kan växa och anställa ännu fler med bättre politik.

Det handlar om att sänka skatterna för att ha anställda, färre och enklare regler och att låta momsen vara. Alla tjänar på att Sveriges starkaste integrationsmotor växlar upp.

 

Anna Hartman, vd och delägare Grand Hotel Alingsås

Göran Axell, vd best Western Hotell SöderH

Katarina Magnusson, vd Tages Konditori & Kök

Anders Skönby, distriktsdirektör Scandic Hotels Norr

Cecilia Lind, vd Trillevallens Högfjällshotell

Isabel Hamilton, ägare Åre Bed & Breakfast

Menette von Schulman, delägare Hotell S:t Clemens

Kai Pasma, distriktsdirektör Scandic Hotels

Jonas Siljhammar, vd Visita

Rätt musik på rätt plats ökar din försäljning

Rätt musik på rätt plats ökar din försäljning

Nästan alla hotell, restauranger och kaféer har en grafisk manual. Betydligt färre har en bestämd strategi för ljud och musik. Trots att det kan löna sig ordentligt