Annons

Avenyfamiljens senaste tillskott – en testkrog

zoom Klart är att Tyska Bron ska vara en så kallad ”all day eating”-restaurang. Foto: Pressbild
Klart är att Tyska Bron ska vara en så kallad ”all day eating”-restaurang. Foto: Pressbild
NYHETER. Restauranggruppen Avenyfamiljen spontanköpte restaurangen som de ska kalla Tyska Bron, för det fina lägets skull. Hur konceptet ska se ut får tiden, och gästklientelet utvisa. 
Annons

Restaurangen som Avenyfamiljen nyligen förvärvat ligger på på Tyska Bron på Norra Hamngatan i Göteborg. Tidigare ägaren har serverat vegansk mat och raw food. Vad som blir den nya restaurangens matkoncept är ännu inte klart.

– Vi tog över detta väldigt spontant, så vi kallar det en betarestaurang eftersom vi är helt nya i området och ännu inte vet vad som funkar eller hur behoven ser ut från de människor som rör sig här, säger Avenyfamiljens vd Tobias Hamberg.

Ambitionen är att känna in klientelet under hösten och vintern, och köra igång med restaurangens riktiga koncept under våren.

– Vi ska ta in feedback från gästerna – den finns en salig blandning här med allt ifrån turister till bankers och advokater, så det gäller att hitta en bärande idé för det läget.

Klart är dock att Tyska Bron ska vara en så kallad ”all day eating”-restaurang där man kan äta allt från frukost till middag. Tanken är att matkoncepten ska variera mellan dygnets timmar.

– Det är ett sådant flöde på folk här att det finns utrymme att ändra koncept över dagen. Idag kör vi en meny med bagels och mackor på morgonen, lunch med poké bowls och sallader, och på kvällen är det inte helt bestämt, men det blir lite smått och gott, säger Tobias Hamberg.

Kan det inte bli kostsamt att köpa en krog utan en idé vad ni ska göra med den?

– Vi blev helt sålda på platsen, att det ligger på en bro på Göteborgs finaste läge. Tillfället dök upp och vi slog till. Men det är ingen stor restaurang så det var ingen jätteinvestering även om målet förstås är att den ska snurra inom kort.

Några andra restauranger som ingår i Avenyfamiljen är Butchers Market, Levantine, Made in China, Taverna Averna och Yaki Da.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...