Annons

”Fler finansiärer förstår att besöksnäringen är intressant”

zoom Stina Algotson, vd på BFUF och professor Tommy D Andersson<br />
 tycker att utvecklingen går åt rätt håll. Foto: Besöksliv
Stina Algotson, vd på BFUF och professor Tommy D Andersson
tycker att utvecklingen går åt rätt håll.
Foto: Besöksliv
NYHETER. Vad betyder forskningen för besöksnäringen? Idag firar besöksnäringens forskningsfond BFUF 10 år och fondens styrelse samlar forskare och finansiärer och konstaterar att forskningen inom området vinner mark.
Annons

Under dagen har bland andra forskarna Ute Walter, Dieter K Müller och Özge Öner berättat om forskning kring gastronomi, klimatförändringens inverkan på turism i regionen respektive besöksnäringens samhällsroll.

Relevant och intressant

Stina Algotson, vd på BFUF, tycker att forskarna inom området får bättre gehör hos finansiärer idag.

– Vi har tagit tempen på forskningen vid två tillfällen tidigare, 2013 och 2015, och då kunde forskarna vara uppgivna och ansöka inom området marknadsföring för att nå igenom. Idag förstår fler finansiärer att besöksnäringen är både relevant och intressant.

Hon konstaterar att Forma 2018 utlyste projekt värda 70 miljoner och Mistra för 45 miljoner.

Går åt rätt håll

Tommy D Andersson, professor emeritus turismens ekonomi vid Göteborgs universitet, håller med om att utvecklingen går åt rätt håll.

– Forskningen har vuxit mycket från en låg nivå, så det finns fortfarande behov och potential, för det här handlar om en viktig del av samhällets ekonomi. Bland annat skulle det behövas mer forskning inom restaurang, kring konsumenternas beteende och utvecklingen med olika typer av restauranger.

Forskningens uppgift är enligt Tommy D Andersson att ge en vetenskaplig grund för en mängd viktiga beslut. Han hoppas att den ska bidra till att stärka näringens trovärdighet.

– Fortfarande har vissa näringar högre status. Om tillväxten fortsätter hoppas jag att unga fyller på så att det här forskningsområdet etableras och inte bara är populärt just nu.

Stina Algotson önskar att besöksnäringen får en ännu mer central plats hos de stora finansiärerna framåt.

– Kunskap uppstår ofta i verkligheten och om den kan sprida sig med hjälp av forskning så behöver inte alla börja från början, utan kan bygga på varandras kunskap.

Eftersom forskaren ställer sig utanför verksamheten, analyserar den och delar viktiga insikter, menar hon och ger Hultsfredsfestivalen som exempel:

– De trodde att alla unga besökare kom för bandens skull, och hade fullt fokus på musiken, men så tog de dit en etnolog som konstaterade att de behövde göra en rolig, tuff och säker festival – eftersom de unga snarare fokuserade på att få en upplevelse utan familjen.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...