Annons

Frantzén säljer Gamla Stan-krogar

zoom Stjärnkrögaren Björn Frantzén säljer tre av sina restauranger. Foto: Pressbild
Stjärnkrögaren Björn Frantzén säljer tre av sina restauranger. Foto: Pressbild
NYHETER. Frantzéngruppen säljer krogarna The Flying Elk, Corner Club och Gaston i Gamla Stan som en del av ett större förändringsarbete i restauranggruppen.
Annons

Frantzéngruppen säljer  The Flying Elk, Corner Club och Gaston i Gamla Stan. Men vem som köper vill man inte offentliggöra.

– Vi tycker att köparen ska få presentera sig själva när dom är redo, det är också reglerat i våra avtal, säger Frantzéngruppens kommunikationschef Stefan Gissberg.

Varför säljer ni?

– Det är en del av ett långsiktigt förändringsarbete vi jobbat med, vi fortsätter att expandera utomlands med bland annat Shanghai och Bangkok under 2020, dessutom gör vi gruppens största satsning efter Frantzén och öppnar Astoria på Nybrogatan i Sverige nästa år. Med detta i åtanke vill inte sprida oss för tunna och tappa kvalité och kontroll, säger Stefan Gissberg.

–”Älgen” har dessutom gått väldigt bra och det är rätt tid att sälja. Vi vill hålla oss fokuserade, och redan i nästa vecka kliver Björn in i köket med sitt team för att provlaga maten till Astoria, så det är mycket på gång – han är väldigt delaktig i allting vi gör och det kräver mycket energi.

Blir några större förändringar när de nya ägarna tar över?

– Som vi förstått det ska dom fortsätta i samma inriktning.

The Flying Elk finns även i Hong Kong – hur påverkas den restaurangen?

– I Hong Kong är det politiska läger oroligt just nu, och många av restaurangerna i området där Flying Elk ligger har fått sämre beläggning. Vi får se hur det utvecklar sig där och får återkomma i frågan. Frantzén’s Kitchen som ligger en bit utanför de centrala delarna går fortsatt väldigt bra.

Shanghai och Bangkok nästa år, tittar ni även på andra marknader framöver?

– Ja, Asien är generellt väldigt intressant, men vi tittar även på marknader utanför. Vi får många förslag presenterade för oss, men det viktigaste för oss är att växa stabilt och med kontroll. Det är väldigt enkelt att växa genom att bara öppna en massa restauranger överallt, men för oss är det viktigt att vi har rätt människor med oss för att säkerställa att det blir en produkt vi kan stå för.

Vad blir det för koncept på de nya restaurangerna i Shanghai och Bangkok?

– Vi väntar med att avslöja det, men det är riktigt spännande projekt.

För två år sedan tog restaurang Frantzén klivet ur Gamla stan och öppnade upp i city och belönades 2018 med tre stjärnor i Guide Michelin. Under 2020 öppnar Frantzén Group ett brasseri i Astoriahuset på Nybrogatan.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...