Annons

Gigafoods grundare: ”Veganskt är den nya sushin”

zoom All mat hos Gigafood är märkt med WWFs märkning One Planet Plate. Foto: Pressbild
All mat hos Gigafood är märkt med WWFs märkning One Planet Plate. Foto: Pressbild
NYHETER. Med hjälp av hälsosam och ekologisk veganmat vill Gigafood förändra våra matvanor – men också pusha andra företag att bli mer hållbara.
Annons

Den 25 mars öppnar Gigafood, ett veganskt kafé i nyrenoverade Stockholmsverken på Södermalm i Stockholm. Gigafood startade med catering redan 2017, men nu vill grundaren Ida Högberg göra konceptet tillgängligt för fler. All mat på menyn kommer att vara ekologisk och klimatmärkt med WWF:s märkning One Planet Plate, som garanterar att måltiden håller sig inom planetens gränser.

– Det är en ny märkning som innebär att man kör rätterna genom ett dataprogram som tar hänsyn till olika aspekter, bland annat hur maten har producerats och hur den påverkar den biologiska mångfalden, säger Ida Högberg.

– Det är väldigt komplext att klimatberäkna mat, men det här programmet är superlärorikt. Vi uppmuntrar andra att göra samma sak, för det går att göra väldigt bra mat inom planetens gränser.

Tanken är att kunderna ska kunna köpa med sig take away eller äta på plats i den 140 kvadratmeter stora lokalen. Vid sidan av kaféverksamheten ska det arrangeras evenemang och matlagningskurser som inspirerar till hållbar matkonsumtion. Gigafood jobbar med hållbarhet i alla led, inte bara när det gäller maten.

– Vi försöker hitta det mest hållbara alternativet i allt vi gör, från val av förpackningar och tryckeri till att vi använder elcyklar och bilar vid cateringleveranser.

– Vi är 100 procent transparenta och vår förhoppning är att kunderna ska börja ställa frågor till andra företag. För ju fler frågor man får, desto större press får man att förbättra.

I tidigare intervjuer har du sagt att du har inspirerats av Teslas Elon Musk?

– Han lyckades göra hållbarhet till något coolt genom att ta fram en elbil som alla ville ha. Vi vill förändra matkulturen på samma sätt genom att skapa riktig god, spännande och visuell mat som ger wow-upplevelser.

– Vi flörtar inte med linsgrytorna från 70-talet, utan vill ge en ny upplevelse av vad vegansk mat kan vara. Jag brukar beskriva veganskt som den nya sushin – i dag finns sushirestauranger i varje gathörn och är en självklar del av vår matkultur. Det är den vägen vi behöver vandra, för det sättet vi konsumerar mat på i dag är inte hållbart.

Gigafood blev tidigt medlemmar i Visita, varför?

– Det är en bra kvalitetssäkring både för personalen och oss. För oss är det jätteviktigt att ha en schysst arbetsplats där personalen mår bra och kan växa. Hållbarhet gäller även personalen. Därför känns det jättebra att vara med i Visita.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...