Annons

Hållbara hamburgare för Jureskog

zoom Inspiration till sina egna burgare har Johan Jureskog fått på sina resor till USA.
Inspiration till sina egna burgare har Johan Jureskog fått på sina resor till USA.
NYHETER. Efter flera års samarbete med McDonalds lanserar kocken Johan Jureskog en egen hamburgerkedja. Målet är 60 restauranger inom tio år.
Annons

Kändiskocken Johan Jureskog har gjort sig ett namn i hamburgekretsar genom tv3-programmet ”Världens bästa burgare”, och det mångåriga samarbetet med Mc Donalds. Nu tar han nästa steg med en egen hamburgerkedja – Jureskogs.

– Jag och min bror Ludvig Jureskog funderade på vad vi kunde göra tillsammans efter min tid på McDonalds. Vi kunde ha öppnat ett litet hak, men så träffade vi entreprenörerna Erik Thulin och Oliver Hildebrandt och då växte planen. Tanken är att vi inom tio år ska ha sextio restauranger runt om i landet, säger Johan Jureskog.

Det som utmärker kedjan Jureskogs är ett hållbarhetstänk, från färs till bröd.

– Bland annat ska våra burgare göras på färs från mjölkkossor och vi ska jobba ekologiskt så långt det går. Vi ska ha ett ekobröd som bakas av bageriet Bakery & Spice.

Hamburgarna ska ha en så kallad smash style.

– Det innebär att färsen slängs på stekhällen och så trycker man till ordentligt, det skapar en bra stekyta och mycket grillsmak. Dessutom går det väldigt fort.

Inspirationen kommer från Johan Jureskogs resor runt om i USA där han testat olika typer av hamburgare.

Varför hamburgare?

– Varför inte? Jag har jobbat med McDonalds i många år och jag känner att nu är det kul att göra något eget. Och burgare är något alla gillar, det är lätt och billigt att äta, och det är så himla gott. Så det finns alltid plats för fler ställen, tror jag.

Den första anläggningen planeras att öppna i Stockholm i april.

Hur går rekryteringsarbetet?

– Det börjar vi med nästa vecka. Men vi har en person klar, Kajsa Axbåge som blir köksmästare.

Vad har ni för mål med hamburgerkedjan?

– Vi hoppas att gästerna gillar det vi gör. För mig är det också viktigt att vi kan ta ansvar för hela vår produkt, så inom några år ska vi att starta en egen brödfabri, säger Johan Jureskog.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...