Annons

Järvaveckan 2019: Max letar 700 cv-lösa medarbetare  

zoom
"Vi kräver ingen erfarenhet och många som kommer till oss har ändå inget cv", säger Max HR-chef Lotta Welin-Zetterlund. Foto: Besöksliv
NYHETER. Max växer så det knakar och behöver anställa 700 personer inom de närmaste åren. Under Järvaveckan lanserar hamburgerkedjan sin nya rekryteringsprocess.
Annons

I år har Max Hamburgare valt bort Almedalen för Järvaveckan. Företaget är på plats för att visa upp sig som arbetsgivare, prata mångfald, och inte minst hitta nya medarbetare genom sin nylanserade, cv-lösa rekryteringsprocess.

– Det är första gången vi är här och det känns jättespännande, det har gått över förväntan med tanke på att det har regnat. Tältet har varit fullt hela tiden och många söker jobb, säger Max HR-chef Lotta Welin-Zetterlund.

Ni inviger ett nytt sätt att hitta personal idag, berätta.

 – På Max kräver vi ingen erfarenhet och många som kommer till oss har ändå inget cv. Vi tittar på personlighet och egenskaper och då tror vi att en cv-lös process är ett bättre sätt att hitta folk.

Hur går den processen till?

– Man kan söka på plats eller via mobilen. Först svarar man på några korta kvalificeringsfrågor, följt av några situationsfrågor som vi har identifierat. Därefter svarar man på tre videointervjufrågor och skickar in svaren till önskad restaurang. Förhoppningsvisa blir man kontaktad av en restaurangchef och får komma på intervju.

Driv, engagemang, stresstålighet och ett positivt gästbemötande är några av egenskaperna som Max värdesätter hos en potentiell medarbetare.

 Hur mycket folk söker ni?

– Vi växer så det knakar så inom de närmaste åren behöver vi anställa 700 personer. Här idag blir vi glada för alla ansökningar vi får in. Vi har stått en timma och har fått in ett femtontal.

Vilka andra värden finns det för Max att delta under Järvaveckan?

– Vi är en arbetsgivare som vill visa att alla är välkomna hos oss, och det gör vi genom olika initiativ som vårt samarbete med Samhall och Maxsvenskan där vi anställer nyanlända i samarbete med Arbetsförmedlingen. Vi vill att våra restauranger ska spegla samhället och här får vi en möjlighet att prata om det. Vi på mångfald och så behöver arbetskraften.

Kompetensförsörjningen är ett problem för hela branschen, hur jobbar ni mer för att hitta personal?

– Vi varierar rekryteringsprocessen, sedan är våra anställda en viktig kanal, som sprider till sina kompisar. Vi jobbar också mycket med att vara synliga på de orter där vi ska öppna nya restauranger, säger Lotta Welin-Zetterlund.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...