Annons

Wisby Strand & Kallis får nya ägare

zoom Planen är att Wisby Strand ska bli en tydligare året runt-<br />
verksamhet med fler konferenser, event och lanseringar. Foto: Pressbild
Planen är att Wisby Strand ska bli en tydligare året runt-
verksamhet med fler konferenser, event och lanseringar.
Foto: Pressbild
NYHETER. Mister French-gruppen köper Wisby Strand och ikoniska Kallis i Visby. Tobbe Larsson blir kvar som delägare.
Annons

Mister French-gruppen som sedan tidigare driver restaurangerna Mister French och Strandbryggan i Stockholm, köpte i våras F12. Nu gör man ett nytt förvärv av Wisby Strand Kongress & Event samt Kallis på Gotland.

Tobbe Larsson, som tidigare varit huvudägare och öppnade verksamheterna 2007, kvarstår som styrelseledamot och delägare. I ett pressmeddelande meddelar man att verksamheten övergår i en Stockholmsetablerad eventkoncerns ägo – Mister French-gruppen.

– Vi är mogna för att ta på oss en ny stor uppgift. Vi har en hög kompetens inom Mister French-gruppen och vi har mött en stor efterfrågan på att ta hand om större evenemang än vad vi klarar av i befintliga lokaler, allt ifrån event till konferenser, och där har vi nu förvärvat en fantastik anläggning på 10 000 kvadratmeter där vi kan få in tusentals människor och därmed bredda vår verksamhet, säger nye ägaren Sten Carlgren.

Hur dök möjligheten att köpa upp?

– Jag har besökt anläggningarna vid ett flertal tillfällen och kontaktade Tobbe Larsson med syfte att inleda ett samarbete. Tobbe blir kvar som delägare och jag hoppas att vi kan tillföra lite mer energi och på så sätt ta en redan fantastisk verksamhet till nästa nivå.

Vad är det som saknas för det idag?

– Det saknas fler gäster under lågsäsong. Med den här verksamheten finns alla förutsättningar att göra anläggningen i sig och Visby till ett året runt-resmål. Min kraft och energi ska läggas på just det.

Många företag på säsongsdestinationer jobbar med just detta och det är svårt. Hur ska ni göra?

 – Med vårt kontaktnät tror jag att vi har goda förutsättningar och förfrågan att bli en mer aktiv verksamhet under lågsäsong. Men jag vill inte berätta om våra idéer innan jag har träffat personalen och satt mig med vd och Tobbe och jobbat fram en plan för kommande höst och vinter 2020.

Vad kan du säga i dagsläget?

– Det blir mer satsning på konferens och event med allt ifrån releasepartyn till lanseringar. VI har ett bra kundregister som vi tror vill hjälpa oss att sätta Visby Strand på kartan på ett annat sätt.

Kallis är ju ikoniskt och Tobbe Larsson starkt förknippad med det. Blir det några förändringar?

– Kallis är en juvel, och en produkt signerad Tobbe Larsson. Jag har inga ambitioner att ändra på det. Men man putsar även på en juvel för att bibehåll glansen.

Hur mycket samverkan ser du mellan era olika verksamheter i samband med förvärvet?

– Hundra procent, men även där vil jag inte föregå. Vi hoppas självklart främst på att skapa fler arbetstillfällen.

Hur stor andel köper du?

– Det vill jag inte gå in på, men jag blir majoritetsägare, säger Sten Carlgren.

Övertagandet sker formellt den 1 mars 2019.

Med Besöksliv når du stjärnorna i restaurangbranschen

Med Besöksliv når du stjärnorna i restaurangbranschen

Besöksliv är tidningen och rekryteringskanalen för cheferna och ägarna på de över 7 100 hotell, restauranger, campingar och anläggningar som är medlemmar i Visita