Annons

Han tar fjälluften till asfaltsdjungeln

zoom
"Generellt ska vårt hotell inte vara så tillknäppt. Det ska vara en lekplats för folk som gillar att göra saker", säger Jacob Dahlberg.
KARRIÄR. Jacob Dahlberg har hittat hem. Som hotelldirektör för Scandics nya signaturhotell Downtown Camper får han kombinera sin bakgrund inom friska fjällhotell, rysk ultralyx, paddlande militärövningar och urbana klubbmiljöer. 
Annons

Vi sitter nu på Gretas café inne på Haymarket by Scandic, med sval jazzmusik och härliga pasteller. Får man anta att det inte påminner om Downtown Camper just nu, två veckor innan öppningen?

− Haha, nej det kan man lugnt säga. Det råder kontrollerat kaos. Men det blir något nytt och spännande!

Du tillträdde rollen som GM 1 augusti för ett stort hotell som öppnar 1 september. Det låter lite… stressigt?

− Det är faktiskt bara kul! Personal, inredning och allting är redan satt, så min uppgift blir att launcha hotellet på ett så bra sätt som möjligt. Jag behöver inte bry mig så mycket om detaljerna eftersom de allra bästa rekryterarna, byggarna, strategerna, marknadsförarna och arkitekterna redan har varit här sedan ett år. Sen kommer förstås den dagliga driften, och det skiljer sig alltid en hel del från öppningen, både i atmosfär, utmaningar och personalsammansättning.

Hur mycket står klart 1 september?

− Drygt 300 rum kommer att finnas tillgängliga, och vid årsskiftet ska 494 rum vara klara. Så det blir ett av Sveriges större hotell. De sista rummen högre upp i fastigheten kommer att bli fantastiska sviter där du kan bo med ett sällskap på upp till 12 personer. 

Ni ligger på Brunkebergs torg, 50 meter från Choice-gruppens två nya storsatsningar At Six och Hobo. Det blir tuff konkurrens?

− Som trycket har varit i Stockholm de senaste fem åren ser man det inte som konkurrens, utan det blir helt enkelt ett nytt, spännande torg. Med tusen nya hotellrum blir det ett kraftfullt område.

Downtown Camper tycks dela en del atmosfär med Hobo?

− Kanske utifrån sett, men inte på insidan. Vi har olika blueprints, och söker oss mot olika målgrupper.

Vad kan du berätta om er?

− Downtown Camper vill att naturen möter storstaden. Våra värdeord urban, nature, togetherness & explore bygger på vad vi tror kommer att vara allt viktigare för den framtida resenären. Ungefär som när man träffar någon på en vandring ute på fjället, den personen vill man ju prata med. Vi har ett väldigt grönt tänkt och trots att du är mitt i asfaltsdjungeln kan du ändå ge dig ut för att morgonjogga eller boka in en kajaktur. Jag tycker att det är superspännande, särskilt eftersom jag har jobbat med svenska skidanläggningar under många år. Det vi gjorde i Riksgränsen gör vi nu delvis på Downtown Camper. Så det här känns som en riktig utmaning och som ett jobb som passar mig!

 

Vad ska man kunna göra på Downtown Camper?

− Det kommer alltid finnas duktiga guider på plats, liksom nya föreläsare och talare hela tiden. Vi har yoga och annat som får våra gäster att slappna av, samt mer aktiva program med golf, jogging och skärgårdsaktiviteter. Gästerna kan låna cyklar och kanoter i lobbyn om de vill. Vi har till och med en egen lifestyle-concierge som hjälper gästerna med tips, samt med löpning – till exempel var det finns en bra löp- och cykelrundor i stan, eller var isen är tjockast just nu.

Vilken typ av personal har ni letat efter?

− Vi har använt oss av en ny metod. Det är ett startup-företag som jobbar med videoinspelningar där vi har letat efter personligheter med energi, attityd, unikitet och bra vibbar. Jag brukar kalla det för ”mojo”, ett slags direkt välbefinnande. Vi har låtit CV:t komma i andra hand i denna rekrytering. Jag är själv känslig för detta med om det finns mojo eller inte. Jag var med och startade femstjärniga Grand Hotel Europa i S:t Petersburg på 90-talet − ultralyxen är jättekul att jobba med, men det blir inte alltid så mycket ”mojo” för gästerna.

Efter S:t Petersburg så var du på First Hotels?

− Ja, jag var där i sex år som GM och till slut som försäljningsdirektör. Det var under småbarnsåren och rätt slitigt med mycket resor, så jag valde att downsiza och drog mig då ut i fjällvärlden under lika lång tid.

Men nu är du trogen Scandic?

− Ja, jag börjar bli en veteran här. 2010 fick jag frågan om jag ville bli hotelldirektör för Scandic Ferrum i Kiruna, vilket var fantastiskt. Jag pendlade hem till min familj i Stockholm då det passade, eller så kom de upp till vildmarken runtom i Kiruna, och det funkade faktiskt väldigt bra. Efter tre år fick jag samma jobb på Scandic Malmen på Söder, och efter ett tag klustrades det med Scandic Gamla Stan, så jag fick ansvar över båda dessa hotell.

Ska du göra Downtown Camper till en sån där ”mötesplats” och ”smältdegel” nu?    

− Visst, vi kommer ha en restaurang med över 300 platser i bottenplan. På taket kommer det finnas bar med bastu och pool. Generellt ska vårt hotell inte vara så tillknäppt. Det ska vara en lekplats för folk som gillar att göra saker. Men allt kommer inte vara öppet för allmänheten, jag tror det är bra att ha lite avskildhet för att gynna våra boendegäster också.

”Linköping har medvind”

zoom Närheten till Stockholm är på gott och ont, tycker Visit Linköpings nya kommunikationschef Charlotte Magnusson. Foto: Svarteld form & foto
Närheten till Stockholm är på gott och ont, tycker Visit Linköpings nya kommunikationschef Charlotte Magnusson. Foto: Svarteld form & foto
PÅ NYTT JOBB. Som ny marknads- och kommunikationschef på Visit Linköping & Co vill Charlotte Magnusson ge Linköping en mer teknisk profil. Såklart.
Annons

Grattis till ditt nya jobb. Hur känns det?

– Tack, det är ju ett väldigt positivt jobb som handlar om att göra invånare och besökare glada.

Om du ska hisspitcha Linköping, vad lyfter du fram?

– I Linköping får man storstadskänsla utan storstadens nackdelar. Gamla Linköping och Bergs Slussar och vårt Flygvapenmuseum och en bra shoppingstad.

Du kommer närmast från en roll som kommunikationschef på ett teknikbolaget Combitech, hur kan du ha hjälp av dina erfarenheter?

– Att jobba med kommunikation handlar om att förstå sin målgrupp och göra relevant kommunikation för just den målgruppen. Jag ser också en möjlighet i att knyta ihop teknik och besöksnäring. Linköping är ju en universitetsstad.

Vad fick dig att tacka ja?

– Visit Linköping och Linköping över huvud taget är väldigt offensiva, framåt och har medvind.

Vilka utmaningar ser du med Linköpings besöksliv?

– Närheten till Stockholm är på gott och ont.

Vilken blir din första arbetsuppgift?

– Jag kommer börja med att sätta mig in i nuläget och boka upp möten med relevanta aktörer i och runt Linköping.

Vad gör du själv när du besöker en ny stad?

– Jag gillar ju shopping och restaurangliv, men också kulturella attraktioner.

Vilken slags turist är du själv?

– Jag gillar att förbereda mig, men vill samtidigt vara spontan och ta det som det kommer.

Han ska träna upp Selma Spas fitnessavdelning

zoom
"Jag är en entreprenör som älskar förändring som leder till något bättre", säger Lars Klinghagen. Foto: Privat.
PÅ NYTT JOBB. Lars Klinghagen har ett långt förflutet som entreprenör inom träningsbranschen bland annat på Sats i Karlstad. I många år har han undersökt Selma Spa från andra sidan. Nu har hittat sitt drömjobb: Som fitnesschef på Sveriges första Spa.

Inspirerande och kul, så känner Lars Klinghagen inför sitt nya jobb. Han ser fram emot att tillsammans med ledningsgruppen få utveckla Selma Spa i Sunne, som beskriver sig självt som Sveriges första spa och ett av Nordens största spahotell.

 

Vad fick dig att tacka ja till tjänsten?

 

– Bland annat att Selma Spa är inne på en spännande framgångsresa där aktivitet och puls är viktigt och där man ska investera ytterligare i träning och aktiviteter med nytt gym och större cykelsal, vilket jag ser fram emot.

Gott om utvecklingspotential

Och det finns utvecklingspotential i att bli ännu vassare i utbudet, både vad gäller inom- och utomhusträningen och träningsresor. Han kommer inte till ett dukat bord, säger han.

 

– Jag är en entreprenör som älskar förändring som leder till något bättre, och det får jag vara med om här. Nu vill jag att Selma ska bli bäst, både vad gäller bemötande, utrustning och träningsutbud.

 

Lars Klinghagen drev tidigare tre Sats-anläggningar i Karlstad, och dessförinnan drev han träningsföretaget Hälsostudion i sex år.

 

Du har en lång bakgrund i träningsbranschen. Vad lockade med den från början?

 

– Träning och hälsa är en livsstil för mig. Rörelse är viktig för mig för att jag ska få ett bra liv och för att jag ska fungera. Det finns ytterligare ett skäl, jag gillar service, har ett förflutet som reseledare och egen företagare inom olika branscher.

 

Vilka erfarenheter från Sats kan du ta med dig till Selma Spa?

 

– Det här med kundvård och service, att se människor och tillfredsställa deras behov. Jag gillar också att jobba med personal och har länge tyckt om att få människor att utvecklas och jobba mot samma mål.

 

Vad ser du för trender inom spavärlden?

 

– Jag tror att det här är en trend: Man vill vara mer aktiv, även när det gäller konferenser. Många företagsledare förstår vikten av att medarbetarna rör på sig.

 

Vad är din relation till Selma Spa?

– Jag har varit där som gäst under många år. Jag älskar miljön och läget. Man blir lugn och skön när man kommer dit, det finns en kultur jag gillar som sitter i väggarna.

 

Vilka utmaningar ser du inom spa- och träningsvärlden? 

– Det finns många spaanläggningar i vårt land, jag tror att man behöver jobba mer på de mjuka värdena. Konkurrensen är hård om duktig personal som ska finnas för besökarna. Då gäller det att få medarbetarna att hela tiden känna att de utvecklas.

 

Hur viktigt är det att följa trender inom ditt område?

– Jätteviktigt. Så fort jag besöker något spa/gym brukar jag spana på vad som fungerar och vad som inte fungerar. Om man nu vill bli bäst, och det vill vi, så behöver man ha koll på vad som händer i omvärlden inom området.

Han får gästerna att återvända

zoom
"Det var ett stort beröm att de valde mig", säger Kristian Hell.
KARRIÄR. En av nyckelspelarna på Scandics nyöppnade hotell Downtown Camper i Stockholm är en sportande nattklubbsprofil. Möt Kristian Hell, som ska ge hotellet en specifik prägel. 

Kristian Hell sätter sig på en sprillans ny stol vid ett av borden i hotellrestaurangen. Hotellets Lifestyle Concierge har på sig sina arbetskläder, det vill säga träningskläder. Och kommer direkt från en kajaktur.

– Jag förvarnade arkitekterna. Jag sa att jag inte kan duscha efter varje aktivitet, det är ju vad jag gör hela dagarna.

Kristian Hell ler stort. Han pratar australisk engelska, men förstår svenska.

– Det här är första gången som jag faktiskt behöver kunna svenska. Och nu med mina kollegor omkring mig så lär jag mig fort.

Nattklubb och löpning

Sedan Kristian flyttade till Sverige 2009 har han blivit en klubbprofil i Stockholm. Han var med och etablerade Trädgården, en nattklubb som blivit känd för såväl musiken som stämningen. Men han ville ha mer tid med gästerna. 2014 drog han igång en löparklubb, Ssideline City Run Club, där alla som vill är välkomna att springa tillsammans och umgås efteråt. Klubben har idag drygt 400 medlemmar.

En av medarbetarna på Scandic som arbetade fram konceptet till Downtown Camper insåg att Kristian var en personifiering av vad hotellet skulle stå för.

– Han sa: ”Vi behöver någon som är bra på att springa”. Det var ett stort beröm att de valde mig. Och nu ska jag få ordning på det här. Först var jag tveksam, men jag har fått i uppdrag att bara vara mig själv. Och det är jag bra på.

Aktiverar hotellpersonalen

Kristian kallar sig en ”people person”. Han får lätt kontakt med människor och är bra på att få dem att återvända. Han uppmärksammar även medarbetarna och nu vill han arbeta sig runt på hotellet för att bättre förstå allas arbetsdagar. De anställda får nämligen lägga en arbetstimme i veckan på hotellets aktiviteter, och då vill Kristian veta när de lättast kan lämna sin arbetsstation.

– Mitt mål är att kön för att få arbeta här ska vara lika lång som den är för att komma in på Trädgården.

Som Lifestyle Concierge ska han hjälpa såväl medarbetare som gäster att aktivera sig. De kan välja mellan att springa tillsammans, paddla kajak, cykla, yoga, åka skateboard och snart även mindfulness-sessioner.

– Man ska kunna utforska både Stockholm och sig själv. Och om aktiviteterna paketeras rätt blir det inte jobbigt utan ett äventyr. Jag tar ju inte med gruppen på de tråkiga gatorna utan de som jag gillar. Även stockholmare är välkomna! Vi vill ha den perfekta mixen och bli världsledande på att mötas.

Vill inspirera andra hotell

Kristian tänker stort, och vill även inspirera andra Scandic-hotell. Men det är inget som står i hans arbetsbeskrivning.

– Det viktigaste är att jag fortsätter vara jag. Annars är jag bara en person vem som helst. Precis som det här bara är ett hotell om inte vi fyller det med innehåll.

Vad har du för målsättning då?

– Att vi ses igen!

Compass Groups nya vd: ”Att göra bra affärer är min grej”

zoom ”Jag tycker helt enkelt att det är roligt att vara ledare, jag trivs i rollen att utveckla vår personal”, säger Johan Schilow.
”Jag tycker helt enkelt att det är roligt att vara ledare, jag trivs i rollen att utveckla vår personal”, säger Johan Schilow.
KARRIÄR. En matintresserad skateboardåkare med ett slipat affärssinne. Så beskriver sig Johan Schilow - ny vd för Compass Group när Jonas Siljhammar efter 21 år lämnar för Visita.

Han tar över vd-rollen på ett miljard-företag som ständigt jobbar mot att bli bättre genom att kompetensutveckla och utbilda sina medarbetare inom service. Organisation och tydligt ledarskap är hans recept för att lyckas på måltidsserviceföretaget Compass Group.

 

– Det känns jätteroligt och spännande att i min nya roll få bygga vidare på en framgångsrik plattform. Min ambition är att den ska bli ännu bättre, säger Johan Schilow.

 

Vad fick dig att tacka ja till tjänsten?

 

– Jag har jobbat som driftschef på företaget i 3,5 år och varit ansvarig för fem affärsområden med över 250 enheter runt om i landet, så jag har en ordentlig kunskapsbas. Jag känner också personalen och vet våra styrkor och svagheter, vilket gjorde att vd kändes som ett naturligt nästa steg.

 

Compass Group omsätter en miljard, en stor skuta att dra runt, hur känns det?

 

– Det känns bra, oavsett storlek på ett företag så handlar det om att organisera sig och om att ha rätt person på rätt plats. Mina år inom företaget ger mig en stabil grund att stå på.

 

Jonas Siljhammar lämnar vd-rollen efter 21 år för att bli vd för Visita. Kan det bli svårt att sätta din egen prägel på företaget?

 

– Nej, det tycker jag inte. Jag är väl etablerad både som person och genom mitt ledarskap.

 

Beskriv ditt ledarskap.

 

– Jag är en målmedveten och tydlig person. Jag tror också att jag är rolig att jobba med.

 

Hur ska inriktningen på företaget ändras med dig som vd?

 

– Mat och måltider är vårt fokus. Min ambition är att ta över och fortsätta på inslagen väg.

 

Hur matintresserad är du själv?

 

– Att gå på restaurang är ett av mina största fritidsintressen, för jag älskar mat och att upptäcka nya smaker. En favorit i Stockholm är Lilla Ego, de har både god mat och utmärkt service.

 

Vad ska bli roligast i rollen som vd?

 

– Jag tycker helt enkelt att det är roligt att vara ledare, jag trivs i rollen att utveckla vår personal.

 

Vilka blir dina främsta utmaningar?

 

– Det är en stor utmaning att rekrytera kompetent personal, framförallt kockar. Duktiga medarbetare är avgörande för framgången i vår verksamhet.

 

Så hur arbetar ni för att hitta rätt personal?

 

– Vi jobbar med vår kommunikation i varje enskilt möte, och försöker lyfta fram vilka karriärmöjligheter som finns hos oss. Det handlar mycket om att marknadsföra oss som en bra arbetsgivare.

 

Vilken egenskap kommer du att ha mest nytta av i ditt jobb?

 

– Tveklöst mitt affärssinne, jag drivs av att göra bra affärer, det är själva kärnan i mig.

 

Och avslutningsvis, vad gör du när du inte gör affärer och utvecklar personal?

 

– Då cyklar jag mountainbike, åker skateboard och slalom. Jag springer också och försöker hålla mig i form.