Annons

Miljonsatsning på nissar i Lisebergs nya Tomteby

zoom Mårten Westlund och Tomtebyn
Mårten Westlund och Tomtebyn
NYHETER. Liseberg öppnar ett nytt område inför årets julsäsong. 10 miljoner har investerats i Tomtebyn- nöjesparkens största nyhetssatsning under julen hitintills som ska erbjuda helt nya upplevelser.
Annons

Liseberg har öppnat för jul på nöjesparken sedan 2000, vilket har lett till många positiva effekter genom åren och var starten för parken till att bli en året-runt-destination. Mårten Westlund är marknadschef på Liseberg.

 – Att öppna under julen innebar en stor förändring för oss. Det var det första steget för oss där vi förlängde säsongen till att inte bara omfatta sommaren, säger han.

Vad fick det för följder?

– Det innebar att viljan och möjligheten till förändring ökat. Efter jul började vi också ha öppet på Halloween och nu gör vi Liseberg till en året-runt-destination. 2023 öppnar vi vårt eget tematiserade upplevelsehotell med barnen i fokus och 2024 öppnar vi vattenvärlden Oceana. Men all den här säsongsutvidgningen började egentligen med jul på Liseberg.

Vilka utmaningar innebär det att ha öppet på Liseberg under fler årstider?

– Att ställa om en hel park från Halloween till jul på bara tolv dagar är en enorm uppgift. Men, vi har hittat några nycklar som fungerar bra.

Berätta om dem,

– Dels handlar det om att utveckla attraktioner och upplevelser i steg. Att göra en ny del varje år i stället för stora omtag då och då. Det ger en kontinuitet men också en konstant utveckling, samt igenkänning och överraskning för besökarna.

Vad innebär det att ha öppet under så olika perioder?

– Vi skapar olika förväntningar och tempo för olika säsonger. Julen är en mer långsam och mysig säsong i jämförelse med sommar och Halloween som håller ett högre tempo. Vi brukar säga att vi lägger olika ”upplevelsefilter” på parken och det speglar innehåll, upplevelser, tematisering, attraktioner och erbjudanden.

Hur tänker ni inför en sådan här satsning, lägger man mest krut på möten eller attraktioner?  

 – Julen handlar mindre om åk, även om vi har 25 attraktioner öppna. Tomtebyn handlar om att möta nissarna, tomten och att få spendera tid med sina nära och kära. Tempot är lägre och mer eftertänksamt.

Vad erbjuder nya Tomtebyn besökarna som de inte tidigare varit med om på Liseberg? 

– Nissar i massor, bus, pyssel och skattjakt. Det är något vi inte haft på det här sättet, nu står nissen på scenen och det känns väldigt roligt.

LÄS MER: ”Alla kommer ha kul på Oceana”

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...