Annons

First Camp expanderar – når rekordomsättning

zoom First Camp, och vd Johan Söör, har gett sig in på den tyska och schweiziska campingmarknaden.
First Camp, och vd Johan Söör, har gett sig in på den tyska och schweiziska campingmarknaden.
NYHETER. First Camp expanderar, med nio nya destinationer i Tyskland och Schweiz och förvärvar dessutom Camp Ripan i Kiruna. Och med 88 destinationer runt om Europa når campingkoncernen nu över två miljarder i omsättning.

Annons

First Camps gäster har fått ännu fler campingdestinationer i natursköna områden att välja på. Med de senaste tillskotten – fyra ställen i Schweiz och fem nya i Tyskland – så stärker First Camp sin position som en av Europas ledande campingkoncerner. Johan Söör är vd och koncernchef för First Camp:

– Vi förvärvade vår första camping i Tyskland, femstjärniga Via Claudia Camping i Bayern, i somras efter att ha tittat på den tyska marknaden ett bra tag, säger han.

Hur är Tysklands campingmarknad?

– Den har stark tillväxt tack vare rekordförsäljning av husbilar och husvagnar, den påminner mycket om Skandinavien i hur man campar. Nu förvärvar vi en kedja med ett tiotal campingar i Tyskland och Schweiz – även Schweiz är en marknad med god tillväxt och där vi ser många utvecklingsmöjligheter. En extra rolig detalj är att vi med detta förvärv tar oss över milstolpen två miljarder kronor i omsättning. Det kan jämföras med de drygt 100 miljoner vi hade i omsättning 2017.

Vad innefattar de här nya destinationerna för er nu?

– För större förvärv med starkt eget varumärke har vi sedan en tidigare en modell, de fortsätter drivas som dotterbolag inom vår koncern med en lokal VD. Så kommer de bli även här.

Behövs det mycket förändringar för att de nya förvärven ska passa in i First Camps modell? 

– Eftersom de drivs som dotterbolag med lokal vd så handlar det inte om att trycka in dem i en First Camp-mall utan dessa destinationer kommer styras med nuvarande team och från lokala kontor i Stuttgart och Zug. Däremot har vi en massa best practice att dela mellan olika delar av koncernen. Det är också väldigt roligt att se vilken stolthet denna affär och vår fortsatta expansion skapar bland många medarbetare.

Har ni många gäster som väljer att åka mellan destinationer och länder?

– För varje år som går tycker jag att vi ser mer och mer av det. Ett bra exempel är vår destination i Malmö, First Camp Sibbarp, som många tyska gäster kommer till som första anhalt i Sverige. Väl där upptäcker de First Camp och vårt lojalitetsprogram och fortsätter till andra destinationer.

Finns det siffror på ungefär hur många som utnyttjar möjligheten att åka runt på fler destinationer?

– Ja, till exempel var det nästan 20 procent av våra gäster som bodde hos oss i Danmark eller Sverige 2023 som testade en First Camp-destination i Norge året efter, och den andelen ökar stadigt. Sedan ser vi generellt i den svenska campingbranschen att antalet tyska gäster ökar stadigt på sommaren, delvis på grund av ökande temperaturer i södra Europa.

Ni tar också över Camp Ripan i Kiruna, varför det är en viktig destination för First Camp? 

– Vi är både stolta och ödmjuka över att familjen Lind valde att sälja sin fina destination till oss. Vinterturism växer mer än dubbelt så snabbt som sommarturism i Skandinavien. Förvärvet av Camp Ripan ska ses som en del av vår strategiska satsning på vinterturism.

Hur utvecklar ni den?

– Ett exempel är att vi denna vinter tar emot ett flyg i veckan med franska charterturister på vår destination i Luleå och att vi i våras förvärvade Apukka Resort i Rovaniemi, som är den plats i Norden som hittills kommit längst med att utveckla vinterturism. Det är imponerande att se vad en liten stad ute i skogen i norra Finland åstadkommit med sin besöksnäring och här har vi i Sverige spännande inspiration att hämta.

 

Läs mer om First Camp och övertagadet av Vadstena Camping här.

Raketrenoveringen – med fullt av gäster på hotellet

Raketrenoveringen – med fullt av gäster på hotellet

101 rum renoverade på mindre än ett kvartal - samtidigt som hotellet kryllade av gäster. Hur ror man ett sådant projekt i land? – Allt handlar om planering, säger Aram Mojarrad på Hotel Karlaplan i Stockholm.