Annons

”Det ska vara härligt att hänga i våra miljöer”

zoom Maria Carboni
Maria Carboni
KARRIÄR. Efter en lång karriär inom restaurangbranschen går Maria Carboni nu över till hotellnäringen. Sedan årsskiftet är hon destinationsdirektör för anrika Ulfsunda Slott och Åkeshofs Slott i Bromma.
Annons

Grattis till det nya jobbet! Det har snart gått två månader sedan du tillträdde, hur känns det så här långt?

– Otroligt inspirerande! Det är utmanande också förstås, eftersom det är så mycket som är nytt för mig som bara jobbat inom restaurangbranschen tidigare. Men det är inget som känns ogörbart utan snarare spännande och utvecklande. Det är fantastiskt fina destinationer och jag har väldigt fina medarbetare att lära känna.

Du har lång erfarenhet från restaurangvärlden och kommer närmast från Svenska Brasserier där du bland annat varit restaurangchef för Riche, Luzette och Taverna Brillo. Hur kommer det sig att du nu går över till hotellbranschen?

– Jag ville utveckla min kunskap till mer än restaurang och sa faktiskt upp mig innan jag hade hittat en ny utmaning. Jag har aktivt sökt mig till hotellbranschen och det är så roligt att det här uppdraget dök upp som matchar min kompetens. Jag är glad att jag vågade ta klivet!

Vilken är den största skillnaden mellan de två branscherna?

– Nu ansvarar jag över gästernas upplevelse under en mycket längre tid. På restaurang handlar det normalt om en middagssittning på drygt två timmar då gästen ska vara fantastiskt nöjd. Nu ska den nöjdheten hålla i sig ett eller flera dygn. Och det är många delar som ingår i gästupplevelsen, allt från incheckning, städning och teknik till måltider och konferensverksamhet. Det är en jättespännande utmaning.

Vad tar du med dig från din tidigare karriär som du kan ha nytta av i din nya roll?

– Jag har lärt mig hur man driver affärsmannaskap med själ, framför allt under mina senaste 18 år inom Svenska Brasserier. Hur man bygger långsiktiga relationer och håller historiska varumärken relevanta i dagens samhälle och företagsklimat.

Vad innebär uppdraget som destinationsdirektör?

– Mitt uppdrag är att leda och utveckla verksamheterna in i framtiden. Det handlar om att de här historiska platserna och fastigheterna behöver ha en affärsmässig roll in i framtiden. Vi kan inte leva på gammal historia utan behöver hålla oss aktuella, aktiva och blicka framåt. Jag vill utveckla Ulfsunda Slott och Åkeshofs Slott inom gastronomi, möten och upplevelser. Det ska vara härligt att hänga i våra miljöer!

Vad hoppas du kunna åstadkomma?

– Jag hoppas kunna tillföra liv i verksamheterna med puls i mat, dryck och miljö. Vi ska vara tillgängliga för både inresta gäster och boende i närområdet året om. Tillgängligheten skapas bland annat genom att ha fasta öppettider för restaurang- och barverksamheten och bjuda in till slottens aktiviteter genom till exempel marknader och events.

– En stor del av uppdraget handlar om att utveckla bar- och restaurangupplevelsen. Det är en ynnest att ta över så pass välfungerande verksamheter som Åkeshof och Ulfsunda. Vi kommer att ta små steg framåt, fokusera på våra varumärken och bli tydliga med att Ulfsunda är vårt champagneslott, en mötesplats för konst, gastronomi och champagne, och Åkeshof vår gröna matdestination.

Du började jobba extra på en restaurang i Hälsingland redan som 13-åring och efter gymnasiet åkte du med ett segelfartyg i Röda havet där du jobbade med mat- och dryckesservering. Sedan dess har du fortsatt inom besöksnäringen, vad är det som gör att du hållit dig kvar?

– Det är en dynamisk och intensiv bransch med många som ska vara nöjda: gästen, medarbetaren och ägaren. Det är väldigt mycket mänskliga värden i branschen som jag älskar att jobba med. Det visade sig från start att jag hade fallenhet för service, mat och dryck – då blir det roligt och enkelt att göra sitt jobb. Jag har haft roligt hela vägen och har det fortfarande.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...