Annons

Från fotbollsplanen till hotellobbyn

zoom Den 1 december kliver Anna Eklund in i sin nya roll på Strawberry. Foto: Pressbild
Den 1 december kliver Anna Eklund in i sin nya roll på Strawberry. Foto: Pressbild
KARRIÄR. Efter några spännande år som hållbarhetschef för Helsingborgs IF kliver Anna Eklund in som driftchef för Clarion Collection Hotel – en roll hon inte kunde motstå.
Annons

När Anna Eklund intar rollen som högst ansvarig för driften på Clarion Collection Hotel i Sverige handlar det om att återvända till en bransch hon älskat och arbetat med i en stor del av sitt liv.

Du tillträder ditt nya jobb den 1 december i år efter att ha jobbat inom föreningslivet några år. Vad är det som lockat dig tillbaka?

– Jag har alltid älskat besöksnäringen och att jobba med hotell. Det är atmosfären och människorna, både de som jobbar här och gästerna. Det här är en fantastisk möjlighet som jag nu får och det är därför det kändes som ett självklart val att komma tillbaka, att få lära känna hotellen i Clarion Collection och alla medarbetare och bli en del av Strawberry på nytt igen, säger hon och fortsätter:

– Sen får du missförstå mig rätt, jag har verkligen trivts med att jobba som hållbarhetschef för Helsingborgs IF och jag tror det har varit jättenyttigt med en avstickare och att få andra perspektiv, att trycktesta sina egna mål i livet och se andra typer av arbetskulturer. Min väg har inte varit spikrak och jag har alltid varit öppen för möjligheter.

Vad tar du med dig från arbetet med en förening, i det här fallet en välkänd fotbollsklubb?

–Inom föreningslivet, oavsett vilken typ av förening, så handlar ditt jobb mycket om socialt hållbarhetsarbete. Jag tar verkligen med mig hur viktigt föreningslivet är för inkluderingen i samhället och vilka möjligheter man har att göra skillnad när man företräder en stark förening. Här går att dra paralleller med hotellbranschen som också är en lättillgänglig verksamhet och som det finns ett stort intresse för, säger hon och fortsätter:

– Det är också väldigt intressant hur man i en förening vinner och förlorar tillsammans, hur viktigt det är att åstadkomma saker gemensamt och att alla hittar sina kvaliteter. Så är det ju även inom besöksnäringen. Det är ingen one man show och det är jätteviktigt att göra saker ihop för att få synergieffekter och att hitta allas styrkor.

Vilket slags ledarskap vill du tillämpa i din nya roll inom Strawberry?

– För mig är det A och O att lyssna för att förstå. Det är så otroligt många marknader och förutsättningar och inget hotell är det andra likt – därför är det jätteviktigt att förstå vilka utmaningar som finns och vilka styrkor som våra fantastiska medarbetare har och att ta tillvara på dem. Samtidigt är jag en otålig person vilket gör att jag gärna vill springa fort ibland. Men det har jag lärt mig med åren att det är en styrka att hejda sig för att hinna få hela bilden.

Apropå år, hur länge har du jobbat inom besöksnäringen och vad har du för utbildning?

– I mer än 20 år. Jag är född och uppvuxen i Östersund och började en gång i tiden där på Scandic hotell.  Sen har jag fått jobba med många roller och kom via Scandics huvudkontor i Stockholm som hotelldirektör till Clarion Hotel Grand i Helsingborg, där jag bor än idag. Jag är självlärd och internutbildad och har fyllt på med kompetens efter hand – det är ännu en anledning till att besöksnäringen är så lockande, det finns möjligheter att komma vidare för den som vill något och vågar satsa. Där ligger det också mycket i mitt ledarskap att se människors potential, snarare än att se någons utbildning.

Och snart fyller du år?

– Ja, jag blir 50 om en vecka, så det känns verkligen som en härlig nystart att både fylla år och börja ett nytt jobb. På den privata sidan så ser framtiden mycket ljus ut, även om det är sämre tider i världen.

Vi befinner oss bland annat mitt inne i en lågkonjunktur. Hur kommer du att tackla de sämre ekonomiska förutsättningarna som råder?

– Det är för tidigt för mig att kunna svara på, men när det är skakiga tider så behöver man hålla fast vid att det finns mycket erfarenhet i bolaget och att vi kan fortsätta fatta kloka beslut så som det har gjorts tidigare.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...