Annons

Han blickar framåt och utåt för Göteborg

zoom
PÅ NYTT JOBB. Att få jobba på hög nivå för att öka turismen i den egna hemstaden är en dröm som går i uppfyllelse för Lars Isacson, ny strateg på Göteborg & Co.
Annons

Kände du till Göteborg & Co innan?

– Ja jag har varit i besöksnäringen länge, och Göteborg & Co är en av de stora spelarna. Jag var 13 år på Svensk Camping och innan dess var jag med och startade firman Netbook, där vi byggde ett  hotellbokningssystem på internet i mitten av 1990-talet som ett av de första i världen.

 Hur kom det sig att du tackade ja till tjänsten som strateg på Göteborg & Co?

– Mitt arbete kommer att strategisk resurs till vd för genomförandet av affärsplanen de kommande åren. Nu samverkar vi i staden för att nå våra mål, och det är spännande.

 På vilket sätt kommer du att ha nytta av dina erfarenheter från vd-skapet på Svensk Camping?

– Jag har arbetat med de här frågorna, marknadsföring, PR, varumärken, samarbeten, analys och internationell försäljning under lång tid, och dessa erfarenheter tar jag med mig.

 Vad har Göteborg att erbjuda, mer än Håkan Hellström, förstås?

– Haha, Göteborg har möjligheten att ge väldigt bra upplevelser för en stor bredd av besökare genom en fantastisk infrastruktur för stora och små möten och evenemang, spännande stadskärna med alla möjliga slags aktiviteter, närhet till skärgård, natur, stad och en varm och glad stämning.

 Vilka blir dina närmaste planer – ni har antagit ett nytt program.

– Det är en målsättning som har satts upp och som hela staden jobbar mot. Den delas upp i olika delar, 400-årsjubileet år 2021 är en fantastisk möjlighet och milstolpe. En ambitiös plan, precis som planer ska vara.

 Vad finns det för likheter mellan Svensk Camping och Göteborg & Co?

– Samma mål, skapa bra upplevelser för kunden, något som blir fler nätter och genererar tillväxt. Men Göteborg & Co har också perspektivet att det ska utveckla staden och skapa nytta för göteborgarna.

 Vad fick dig att tacka ja till tjänsten – du hade varit länge på Svensk Camping?

– Det var dags, helt enkelt. På ett personligt plan är det jätteroligt att sätta tänderna i något nytt. Möjligheter växer inte på träd. Att få jobba med det här i sin egen stad, det är stort.

 Du blir ansvarig för omvärldsbevakning och analys, berätta?

– Det handlar om att förstå hur omvärlden ser ut, att förstå trender och att ta med den kunskapen som stöd för sina aktiviteter. Det är oerhört viktigt, idag går det fortare än någonsin.

 Vad kommer att hända närmast på Göteborgs turisthimmel?

– Närmast har vi flera stora evenemang på gång, som Volvo Ocean Race i juni och Europride i augusti. Om några år kommer nya investeringar i boendekapacitet som Göteborg så väl behöver. Liseberg bygger hotell och äventyrsbad. Svenska Mässan och Scandic och Choice planerar nytt. Göteborg är en av Europas mest expansiva regioner.

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

När Amet & Partners och italienska världsaktören La Bottega slår sina påsar ihop bildas en ny jätteaktör. AMEGA LAB har som mål att omdefiniera upplevelsen av bekvämligheter