Annons

”Har varit sugen på besöksnäringen länge”

zoom Malin Selander FOTO: Peter Knutson
Malin Selander FOTO: Peter Knutson
KARRIÄR. Som ny kommunikationsdirektör för Scandic Hotels Group ser Malin Selander fram emot att lära sig en ny bransch och maxa effekten av Scandics varumärke.
Annons

Malin Selander har en bakgrund inom storbolag som Tele2, Sats Group, SAS och kommer närmast från Telia Sverige. Nu har hon bytt bransch – den 1 september klev hon in i rollen som ny kommunikationsdirektör för Scandic Hotel Group.

Grattis, hur känns det?

– Det känns väldigt bra, jag kan verkligen bekräfta känslan av den varma, öppenhjärtiga kulturen jag upplevde från början i dialogen med Scandic.

Du har rört dig mellan storbolag i olika branscher, vad är det som lockar med hotell?

– För mig är det viktigt att jobba med företag och varumärken som många människor har en relation till och som speglar mina egna intressen. Det har styrt mig även i detta val av arbetsgivare. Besöksnäringen är en bransch som jag länge varit sugen på.

Och varför just Scandic?

– Det är framför allt två saker som gör Scandic extra spännande för mig. För det första är Scandic Nordens största hotelloperatör med ett starkt varumärke, vilket är häftigt. För det andra tycker jag om företagets värderingar och kultur. Jag hade hört mycket gott om Scandic som arbetsgivare tidigare och jag har bott på många Scandichotell runt om i Sverige, det är alltid som att komma hem.

Du kommer närmast från telekombranschen och företaget Telia. Vilken är den största skillnaden mellan att kommunicera hotell och telefonnät?

– Om man tittar på telekom i stort så är alla beroende av det, privat som offentlig sektor, och är därmed extremt samhällskritiskt. Däremot är det en ganska abstrakt produkt som alla tar för givet att den ska fungera. Scandic levererar en väldigt konkret produkt och en upplevelse på många olika plan. Men liksom Telia är Scandic en superviktig pelare i samhället, som en integrationsmotor och arbetsgivare för instegsjobb – för utlandsfödda och för unga.

Hur kan du i din nya roll dra nytta av dina erfarenheter från olika branscher?

– Mitt ledarskap har vuxit fram genom mina roller i olika branscher, och erfarenhet från olika bolagsstrukturer har gjort mig trygg i själva hantverket. Däremot ser ju sammanhangen olika ut på olika bolag, så erfarenheten jag tar med mig ska jag nu sätta i ett Scandic-sammanhang och samtidigt få möjlighet att lära mig massor av nya saker och få nya perspektiv från mina kollegor.

Hotellnäringen har gått bra i sommar trots ekonomiskt tuffa tider, hur ser hösten ut?

– Det är jättekul när det är fullknökade uteserveringar och gäster på hotellen. Så klart vill vi att detta ska fortsätta även i hösten, men jag har för få dagar under bältet för att förutspå hur hotellhösten ser ut.

Vad är viktigast för Scandic att kommunicera externt framåt?

Vi har ett väldigt starkt varumärke som grund, vilket är tacksamt. Utifrån det så kompletterar vi kommunikationen med våra olika varumärken, exempelvis Scandic Go, som nyligen öppnade på Upplandsgatan i Stockholm. Utöver det utökar vi med fler signaturhotell i norska Tromsø och i danska Århus.

Hela besöksnäringen har drabbats av kompetensbrist sedan pandemin, hur har Scandic klarat sig i detta?

– Branschen i stort har ju drabbats, men det tack vare att vi betraktas som en attraktiv arbetsgivare och har ett starkt varumärke, så har vi rekryterat närmare 8 000 medarbetare efter pandemin. Scandic i Sverige har sedan i våras ett ESF (Europeiska socialfonden)-projekt där vi tittar på vilka behov och utmaningar vi har för att genomföra olika kompetensutvecklingsinsatser för våra medarbetare.

Vad behöver Scandic kommunicera för att fortsätta att attrahera kompetent personal?

– Jag går till mig själv, vad som attraherade mig. Vi fortsätter att stärka positionen på arbetsmarknaden med vår kultur och våra värderingar. Scandic har exempelvis väldigt fina resultat när det kommer till jämställdhet och inkludering där över 90 procent av våra anställda känner sig inkluderade, så det fortsätter vi att jobba med. Det var också viktigast för mig inför min anställning.

Vad blir roligast i din nya roll?

– Att vara en del av den här näringen. Känslan av att lära sig en helt ny bransch, träffa nya människor, att nätverka förstås och se hur vi kan maximera effekten av Scandic som varumärke. Sedan ser jag fram emot att få jobba tillsammans med alla kompetenta medarbetare i Scandic.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...