Annons

Hon går från lyxhotell till Holiday Club

zoom Pernilla Gravenfors fortsätter sin vd-karriär i Åre.
Pernilla Gravenfors fortsätter sin vd-karriär i Åre.
KARRIÄR. I april byter Pernilla Gravenfors en vd-tjänst i Åre mot en annan i samma ort då hon går från Copperhill Mountain Lodge till Holiday Club.
Annons

Ett skäl att Pernilla Gravenfors tar steget är att hon inte bara blir vd utan även delägare i Holiday Club. Och att hon vid flera tillfällen har jobbat tillsammans med Mats Svensson, som i november tog över driften av hotellet.

– Han är skyldig till att jag alls jobbar i den här branschen: Han plockade in mig när jag hade mellanlandat hemma i Sunne efter mina studier. Han introducerade spa-konceptet i Sverige med Selma Spa och tyckte att det behövdes någon som tog hand om event och konferens. Och nu ringde han mig om Holiday Club och erbjöd mig att även gå in som delägare. Han visste att mitt nästa steg skulle ligga åt det hållet. Och jag och min familj har förälskat oss i platsen. Nu kan vi bo kvar och jag får en ny utmaning.

 

Behövde du en ny utmaning?

– Jag älskar Copperhill av hela mitt hjärta – jag är ju Copperhill faktiskt. Jag blir ofta produkten jag jobbar för, särskilt när man startat upp någonting. Men jag har en livsfilosofi att lämna festen när det är som roligast, att vakna med minnen och pigg och fräsch.

 

Det är ganska stor skillnad på lyxhotellet och folkliga Holiday Club. Vilka erfarenheter från ditt gamla jobb kommer du att kunna applicera i ditt nya?

– Jag kommer använda mycket av samma tänk. Det som får en gäst att komma tillbaka är alltid de mjuka värdena, då spelar det ingen roll om det är folkligt eller femtsjärnigt. Jag drivs av att skapa framgångsrika produkter. Nu blir utmaningen att hitta rätt koncept. De har ju haft ett liknande i tio år och det är dags att göra ett lyft, och det är sjukt spännande.

 

Vilka koncept inom Holiday Club vill du spontant utveckla?

– Eftersom jag inte har börjat än kan jag inte svara konkret. Men vi vill ju uppdatera konceptet så att det känns nutid. Vad målgruppen önskade för tio år sedan har förändrats idag. Det gäller att hänga med vad som händer både samhällsmässigt och hur företag har det, inte bara privata levnadsmönster. Till exempel väljer många numera ställen utifrån vad de ska göra. Fokus har skiftat från plats till aktivitet. Det jag tror på och ska jobba med framöver är att skapa koncept och jobba så mycket med det att man ÄR konceptet. Man ska ha det i sig, inte på utsidan. Och alla ska vara med på tåget. ”Culture eats strategy for breakfast”, som Petter Stordalen säger.

 

Vilka är dina viktigaste lärdomar hittills?

– Det är en viktig lärdom, att man ska vara det man levererar. Och att våga fokusera på några få koncentrerade mål. Min styrka har varit att jobba med ledarskap och värdsskap och att hela tiden utveckla det.

 

Vilken är den egenskap som du har haft mest nytta av i ditt jobb?

– Det var en svår fråga. Vad kan det vara? Egenskapen att leda. Jag har ett team omkring mig som leder Copperhill och jag är stolt att jag har kunnat skapa det. Att våga vara prestigelös. Jag petar inte i detaljer. Jag leder mina medarbetare som leder sina medarbetare. Jag vågar lita på dem och jobbar tajt med dem. Så jag kan känna mig trygg nu när jag slutar.

 

Vad tror du att de andra skulle säga om dig i som chef?

– Att jag är väldigt engagerad, jag brinner och delar med mig av min energi. Jag ser och hör dem. Jag är handlingskraftig. Jag fick ett jättefint SMS nu. En medarbetare som var hemma sjuk när det blev klart att jag ska sluta skrev så fint ”du är en riktigt bra och cool chef. Inte många jag vet som är så snäll men samtidigt har en sådan pondus. Du är en bra förebild.” Så ska jag erkänna mina styrkor så är det nog att jag upplevs som mjuk men också väldigt tydlig. Jag ställer höga krav på min omgivning. Man ska ha något att sträva mot.

 

Hur gör man en bra jobbansökan till dig?

– Då börjar man ansökan med att skriva något som väcker mitt intresse. Gå rakt in i en händelse som säger något om dig som person. Då blir jag nyfiken och vill läsa mer.

 

Vilken typ av personal har du haft svårast att hitta?

– Det har ju varit kockar och spaterapeuter. Men jag anställer bra avdelningschefer med gigantiska kontaktnät. Och med bra ledare följer många som vill arbeta under dem. Det kan komma hit personal för en säsong som blir kvar när de märker att de mår bra av att jobba här. ”Här finns bara kärlek, glass och ballonger” som köksmästare Richard Blomdin brukar säga.

 

Vad har du för drömjobb efter detta?

– Nästa steg är inte lika tydligt som att bli delägare. Kanske att driva utveckling på flera enheter, mer strategiskt och mer av konceptutveckling. Och att på något sätt dela med mig av det jag tycker är framgångsfaktorer. Jag har nästan alltid föreläst och delat med mig av misstag och berättat vad jag lärt mig. Och jag har samlat på mig många misstag genom livet för jag är en ganska modig person. Mamma tycker att jag borde vara kvar och ha det lite bra på Copperhill, men jag vill vara en transition-person, leva och utveckla min potential till fullo. Och då måste man testa olika saker. ”Lycka till med det där självmordsprojektet” var det många som sa när jag tog jobbet på Copperhill. Det skulle de inte säga idag.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...