Annons

Hon tar med sig motivation och energi till de anställda

zoom Roligast med restaurangbranschen är  alla möten med<br />
 människor, tycker O'Learys nye COO Jannicka Jingryd Ericsson Foto: O'Learys
Roligast med restaurangbranschen är alla möten med
människor, tycker O'Learys nye COO Jannicka Jingryd Ericsson
Foto: O'Learys
PÅ NYTT JOBB. Jannicka Jingryd Ericsson tror att framtidens restaurangbesök är mer av en helhetsupplevelse – som ny Chief Operating Officer på O’Learys vill hon bidra till att förstärka denna upplevelse på kedjans befintliga och kommande restauranger. Och så går hon igång av att vara med på golvet.
Annons

Jannicka Jingryd Ericsson, som även tar plats i O’Learys ledningsgrupp, kommer närmast från en tjänst som Managing Director för TGI Fridays Sverige (som är ute till försäljning reds anm). Hon ska ansvara för operations-avdelningen, där bland annat driften av kedjans nuvarande tre egenägda enheter ingår, och samtidigt utveckla affären.

Grattis till nya jobbet, hur känns det?

– Tusen tack! Det känns väldigt spännande och inspirerande.

 Vad fick dig att tacka ja?

– O’Learys är ett väldigt starkt och spännande varumärke – med en solid bakgrund och tydlig expansionsstrategi. Jag tror mycket på att restaurangbesök i framtiden kommer innebära mer än att bara gå ut och äta – och den typen av helhetsupplevelse är O’Learys nästan ensamma om att erbjuda i så stor skala.

– Det erbjudandet i sig innebär ju också att det finns många olika anledningar för gäster att besöka O’Learys, och därmed fler möjligheter för alla franchisetagare att driva framgångsrika restauranger.

Du kommer närmast från TGI Fridays, där du har jobbat både i Sverige och Norge, vad tar du med dig därifrån i din nya roll?

– Det jag framförallt tar jag med mig är kunskap kring driften av stora kedjor och förståelse för de system som finns för uppföljning och hur man kan förenkla driften för de som arbetar på restaurangerna, eftersom det är där allt händer.

Vad ser du mer att du kan tillföra O’Learys?

– Amerikanerna är världsmästare på att bygga företagskultur som skapar stolthet, energi och motivation bland de anställda. Det är en viktig komponent i driften och något jag som jag tar med mig in i min nya roll.

O’Learys står inför en stor expansion – vilken roll/ansvar får du i det arbetet?

– Jag kommer att ansvara för de egenägda restaurangerna och säkra att de verkligen är de absolut bästa – både vad gäller gästupplevelsen men att de också skapar bästa möjliga förutsättningar för upplärning och träning och när vi säljer in konceptet. Utöver detta kommer jag att arbeta med att bygga upp och forma system som underlättar för franchisetagarna och vid nyetableringar på både nya och befintliga marknader.

Du drivs av att skapa starka gästupplevelser, kan du ge exempel på hur man kan stärka gästupplevelsen på O’Learys?

– Det är lite för tidigt att svara på det – min respekt för de som arbetar på restaurangerna är väldigt stor. Jag behöver helt enkelt börja och sätta mig in i allt innan jag kan avgöra det. Men eftersom jag tror så starkt på att erbjuda en helhetsupplevelse ska det bli spännande att utforska och utveckla entertainment-erbjudandet.

Vad ser du mest fram emot?

– En av de största skillnaderna för mig, och som jag ser fram emot väldigt mycket, är att få jobba med att varumärke som vi själva äger och kan påverka. Jag brinner också verkligen för drift – det är på restaurangerna det händer och det är där upplevelsen är, så jag är väldigt glad över att gå in i en roll som är närmre och mer fokuserad på driften.

Vad är roligast med att jobba i restaurangbranschen?

– Det är utan tvekan alla möten med fantastiska människor, såväl anställda som gäster. Det är en otroligt rolig miljö att arbeta i eftersom allt utgår ifrån sociala möten och att ha trevligt tillsammans, och det skapar en väldigt härlig atmosfär.

Jannicka Jingryd Ericsson tillträder rollen senast första februari 2020.

Vårt stöd till det lokala näringslivet i Stockholm

Vårt stöd till det lokala näringslivet i Stockholm

Coronapandemin slår hårt på Stockholms näringsliv. Därför vill Stockholm Vatten och Avfall erbjuda en möjlighet till snabbare ändringar i avfallsabonnemang och lättnader i betalningsvillkor