Annons

Hon vill vårda Höga Kustens arv

zoom En av Mia Karlssons styrkor är att hon<br />
 är bra på att entusiasmera personer. Foto: Höga Kusten Destinationsutveckling
En av Mia Karlssons styrkor är att hon
är bra på att entusiasmera personer.
Foto: Höga Kusten Destinationsutveckling
PÅ NYTT JOBB. Mia Karlsson, ny vd för Höga Kusten Destinationsutveckling, har, tillsammans med sina medarbetare, storslagna planer. Fram till 2025 ska hon fördubbla antalet utländska besökare och skapa 800 nya jobb i regionen.
Annons

Med en bakgrund som ansvarig för Höga Kusten Turism och projektledare för Spotlight High-Low Coast, Höga Kusten Destinationsutveckling, tar sig Mia Karlsson an uppdraget som vd och högst ansvarig för att sätta Höga Kusten ännu tydligare på turistkartan.

 Grattis till nytt jobb, vilka blir dina främsta uppgifter med destinationsutvecklingsföretaget?

– Vi är en av Sveriges snabbast växande destinationer och vi ska fortsätta på den inslagna vägen. Vi ska jobba nära näringslivet och fortsätta i min föregångare Peter Holmqvists anda. Och målet är absolut att ännu fler ska upptäcka Höga Kusten som besöksmål oavsett om det är på semestern, som mötesplats eller evenemangsarena.

 Vilka är dina styrkor?

– Jag är bra på att entusiasmera personer och har jag otroligt duktiga medarbetare, både på Höga Kusten Destinationsutveckling och ute hos kommunerna. Dessutom har jag ju jobbat nära turismföretagarna i Höga Kusten, och tillsammans kommer vi att ta nästa steg.

Du har tidigare jobbat som marknadschef för Modo Hockey och SCA Skog. På vilket sätt kan du använda dina erfarenheter därifrån i din nya roll?

– Man lär sig saker varje dag och jag har dessutom varit marknadsansvarig för Bilbolaget här uppe, en volvokoncern. Så, jag har en bred erfarenhet från många branscher. Det här har gett mig ett härligt stort nätverk, som jag och Höga Kusten kommer ha nytta av.

 Om du ska välja tre saker, vilka är topp-tre för Höga Kusten?

– Skuleskogens nationalpark, Skuleberget med bland annat klättring och naturscenen. Sedan ska vi inte glömma bort älvdalarna med dess spår från istiden och landhöjningen som är grunden varför Höga Kusten är utsett till ett naturvärldsarv av Unesco.

Vad är det som kan attrahera flest besökare med området?

– Vår målgrupp är de som är aktiva och vill vara ute i naturen. Då kvalar platserna ovan in, men, vi har även ett fantastiskt rikt kulturarv som vi vill värna och vårda, till exempel våra hällristningar, häxprocesserna och historierna från Ådalen 1931.

 Höga Kusten vill locka fler utländska turister. Hur ska ni göra det?

– Genom att vårda det arv vi har. De utländska turisterna ökar, och vi jobbar på tillgängliggöra de besöksmål vi redan har, samt utveckla nya. Vi jobbar mot utländska researrangörer, och har vårt material på tre språk. Vi ser också att vi har mycket att vinna på samarbete med andra destinationer.

 Ni har som mål att öka sysselsättningen inom besöksnäringen, och vill till 2025  skapa 800 nya jobb. Hur ska ni lyckas med det?

– Inom det offentliga pratar vi 800 nya jobb – och inom näringslivet pratar vi om att dubbla den turistiska omsättningen. Vi är redan nu en bra bit på väg – och tillsammans kommer vi att lyckas.