Annons

”Jag älskar japansk mat”

KARRIÄR. Hans intresse för japansk matkultur och genuina gästupplevelser ledde Joakim Haglund - Lindner till Yasuragi och rollen som bad och möteshotellets nya Food och Beverage Manager.
Annons

Joakim Haglund – Lindner har stor och varierad erfarenhet från restaurangbranschen, är utbildad sommelier, kostrådgivare och föreläser dessutom i ämnet Ansvarsfull alkoholservering på Företagsekonomiska Institutet där han sitter i ledningsgruppen för utbildningen Food & Beverage Management. I hans nya roll styr han Yasuragis tre restauranger.

Grattis till ditt nya jobb! Klassiska frågan – hur känns det? 

– Tack så hemskt mycket. Det känns otroligt roligt och jag är ödmjukt taggad och väldigt peppad på uppdraget!

Du vurmar för japansk kultur, vad i matkulturen tycker du om?

– Framför allt gillar jag att man följer årstiderna och tittar på vad som finns omkring en. Att inte vara så fyrkantig och statisk och följa en meny slaviskt utan att göra det bästa utifrån dagens fångst. Sedan såklart, världens bästa kött och fantastiska fiskar. Mathantverket i Japan är verkligen kreativt, det kan vara både väldigt elegant och rustikt. 

Hur kommer ditt intresse märkas i menyerna för Yasuragi?

– Det återstår att se. Frågan är om vi i framtiden ens kommer få se några färdiga menyer utifrån svaret på förra frågan. Generellt tycker jag det är viktigt att vi följer årstiderna, jobbar hållbart och att vi med stadig hand leder våra gäster på en japansk smakresa.

Hur ser du på Yasuragis funktion i Stockholms konferensutbud? 

– Yasuragi är en helt unik mötesanläggning där vi verkligen vill att våra gäster fokuserar på mötet mellan varandra snarare än på sina mobiltelefoner, plattor och datorer. Att förlägga sitt möte eller konferens på Yasuragi ska inte bara ge de bästa förutsättningar att genomföra sin agenda, utan även ge ny energi till deltagarna. Jag tänker att alla företagsledare i grunden vill ge sina medarbetare en möjlighet att leva och arbeta mer hållbart. På Yasuragi får man möjlighet att minska eventuella stressnivåer och få tid till eftertanke, vilket leder inte bara till bättre samarbete utan även ökad kreativitet och nytänkande.

Vad kommer du ta med dig från din långa karriär till din nya roll på Yasuragi? 

– Att man inte är någonting utan ett fantastiskt team. Att leverera gästupplevelser i världsklass är ingen one-man-show.

Vad fick dig att söka dig dit? 

– Jag älskar japansk mat! Men framför allt drivs jag av gästupplevelser och häftiga koncept. Där konceptet är det vi lever och andas och inte bara någonting som sker på ytan. Och det gör verkligen Yasuragi.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Utan tvekan alla fantastiska kollegor jag stött på genom åren, många är numer mina nära vänner.

Hur kan man locka fler unga att jobba inom besöksnäringen? 

– Det är upp till oss som verkar i den här branschen och som är här för att stanna. Jag tror vi måste bli bättre på att visa att det går att jobba hållbart. Det är inte bara ett jobb som passar att ha på sommarlovet eller ”så länge” utan det finns fantastiska möjligheter att leva, verka och utvecklas inom besöksnäringen. Sedan är såklart yrkeshögskolor viktiga och att vi som anställer och premierar de som väljer att utbilda sig.