Annons

“Jag är bra på att få saker att hända”

zoom
KARRIÄR. Han har fyra decenniers erfarenhet av att skapa stora upplevelser. Nu väntar ett nytt uppdrag för Kaj Linde när han blir chef över mötes- och eventverksamheten på Uppsala Konsert & Kongress. 
Annons

Kaj Linde har en minst sagt gedigen bakgrund inom eventbranschen. Tidigare har han bland annat jobbat med stora arrangemang som Alpina VM i Åre 2019 och innan dess var han event-manager på Friends arena vilket innebär att han har jätte-events som  Sweden International Horse Show på sitt cv. 

När Besöksliv når honom håller han just på att avsluta ett projekt på Visit Stockholm där han gett nytt liv åt gamla Stockholm Vattenfestival som i år återuppstod under namnet Stockholm H20. Fokus låg på att visa upp hållbara vattenprojekt i regionen. 

Men nu är det andra saker som står agendan. 

Den 10 oktober tillträder han som ny chef över mötes- och eventverksamheten på Uppsala Konsert & Kongress. 

Grattis till nya uppdraget!

– Tack, det ska bli otroligt kul! Jag gillar tanken på att ha en låda som man förvandlar till olika saker. Jag har träffat Henrik Lillsjö, vd och konstnärlig ledare, och ledningsgruppen och de ser inte heller själva lokalen som en begränsning. Utanför finns Vaksala torg och hela Uppsala och det finns ambitioner att göra stora saker. Man har höga ambitioner och det utmanar mig att försöka ro det i land. 

Vad är din relation till Uppsala?

– Min son pluggar på SLU så jag kommer nog sova en del hos honom framöver. Sedan  bodde jag i Sigtuna under väldigt många år och då åkte vi ofta till Uppsala. Jag har också varit på UKK som privatperson och har även hyrt det för  evenemang. Jag kan inte varje vrå av huset men har ändå varit i de olika lokalerna. Det är en fantastisk byggnad, otroligt vacker. 

Vilken betydelse har UKK för Uppsala i dag?

– Det är största eventlokalen i Uppsala och att ha en stor mötesplats är jätteviktigt. Inte minst efter pandemin behöver vi mötas och vill ses igen. Därför är det jätteviktigt att lokalen finns och har den funktionen.”

Hur hoppas du besökarna kommer märka att du tagit plats i huset?

– Oj, vilken tuff fråga! Men allt vi gör där inne är ett event. Även en konsert är ett event. Kan vi förpacka de aktiviteter som sker där inne som en upplevelse kan det bli en än större upplevelse för besökarna. Det är viktigt att vi får samarbeten  i hela staden i allt vi gör,  med alla från bussbolag till restauranger. Om vi kan samverka och förpacka våra events tillsammans kommer vi synas mer. 

Vi skrev nyligen att Nordic Choice planerar ett stort hotell nära UKK och redan nu finns både Radisson Blu och Clarion hotel i närheten. Dessutom har vi konsertscenen Katalin ett stenkast bort. Håller er del av Uppsala på att profilera sig som stadens nya mötes- och kulturkvarter?

– Jag tror det. Det börjar hända grejer runt omkring oss som gör att det kommer bli mycket mer aktiviter kring UKK framöver. Även på Vaksala torg vill man att det ska hända mer. Det är fantastiskt. 

Vet du om det redan i dag finns samarbeten mellan er och någon av hotellkedjorna?

– Jag utgår från att det finns och det kommer definitivt fortsätta. Jag tror vi behöver fördjupa det här och jobba mer tillsammans. Man MÅSTE jobba tillsammans. Det gäller hela Uppsala och alla spelarna som har något att leverera till mötesindustri. Min uppgift som eventchef är att hitta allierade och tillsammans jobba fram koncept för Uppsala.

Vad är det första du kommer att göra när du är på plats?

– Träffa alla i och utanför huset. Frågorna som ska ställas är: vad har vi, vad vill vi och hur kommer vi dit?  Det är inte jag som ska göra det utan jag är bara ett instrument. Det är ett gediget arbete som många måste göra för att det ska lyckas. Jag är bra på att få saker att hända men sedan måste folk hjälpa mig att nå dit. 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...