Annons

”Jag har väldigt svårt att se mig själv i en annan bransch”

zoom Maria Norberg, vd Stockholm Meeting Selection.  Foto: Patrik Johanson
Maria Norberg, vd Stockholm Meeting Selection. Foto: Patrik Johanson
KARRIÄR. Mitt i pandemin axlade hon rollen som tillförordnad vd. Nu blir Maria Norberg permanent vd för Stockholm Meeting Selection.
Annons

2021 lämnade Maria Norberg rollen som Stockholm Meeting Selections försäljningschef för att bli tf vd på företaget. Och uppenbarligen har hon klarat uppgiften galant eftersom hon nu, ett år senare, blir permanent vd på bolaget som driver ett flertal hotell, slott och restauranger i Stockholmsområdet.

Jag förmodar att det var ganska väntat att du skulle bli tillfrågad?

– Eftersom jag varit tf vd under ett års tid kom det inte från intet. Men man vet ju aldrig så det känns jätteroligt att få förtroendet att fortsätta.

Hur var det att kliva in som vd i en tid präglad av pandemi och restriktioner?

– Det var väldigt speciellt. Jag har varit i företaget sedan 2014 och det underlättade att jag har koll på verksamheten och hur vi har jobbat. Men annars var det oerhört speciellt att komma in mitt i pandemin och tillsammans med medarbetarna försöka styra skeppet. Väldigt utmanande men också lärorikt.

Hur gick det?

– Det gick förhållandevis bra. Vi har klarat oss, men det har varit stora – Det gick förhållandevis bra. Vi har klarat oss, men det har varit stora påfrestningar för alla. Inte minst med tanke på de ekonomiska spåren som pandemin lämnat efter sig. Men vi har också gjort åtgärder och omställningar som vi inte hade gjort i samma snabba takt om det inte vore för pandemin, som att öppna upp för weekendgäster under helgerna. Det har gjort att vi har breddat vår målgrupp som vi nu ser som en viktig del i vår totala affär. Där vill jag verkligen understryka vilket fantastiskt jobb alla i vårt bolag har gjort med den omställningen.

Vad hoppas du på under 2022?

– Förhoppningen är att läget ska stabilisera sig. Vi ser en stor ökad efterfrågan på konferenser och företagsfester och målet är att vidareutveckla våra produkter och erbjudanden och sakta men säkert nå vår fulla potential som finns inom vårt bolag. Vår vision är att bjuda våra gäster på livets goda och det vill vi göra till så många som möjligt. Vi har en bred palett av produkter som tilltalar många inom både privat- och mötesmarknaden.

Märker ni att det finns ett stort uppdämt behov av att träffas nu när det äntligen är möjligt?

– Ja verkligen. Det finns ett stort behov av att träffas fysiskt och göra trevliga saker ihop, men också att arbeta tillsammans.

Vilka är de största utmaningarna?

– Den största utmaningen är rekryteringen. Att hitta medarbetare. Vi måste som bransch skapa attraktiva arbetsplatser och öka intresset för att arbeta i branschen. Man behöver utveckla tillvägagångssätt hur man attraherar arbetskraft. Vi har bland annat mycket kontakt med olika skolor och försöker vara med på olika arbetsmarknadsdagar och liknande. Vi har ett mycket närmare samarbete med utbildningsdelen i dag jämfört med förr. Vi har också försökt nå arbetskraft utanför landets gränser.