Annons

”Mitt fokus är att bygga starka team”

zoom Foto: Pressbild
Foto: Pressbild
PÅ NYTT JOBB. Hennes väg in i krogbranschen har varit lång och snirklig. Nu har Helena Rex landat som operativ chef på Brasseriegruppen, och här vill hon bli kvar. Länge.
Annons

Hej och grattis till nya jobbet! Hur känns det?

– Tack, det känns väldigt bra, jag har varit på plats en dryg månad nu så jag börjar finna mig väl tillrätta.

Du jobbade tidigare på Fotografiska. Vilken är den största skillnaden mellan att jobba på en restaurang och som nu – en koncern?

– Där hade jag rollen som kommersiell chef och jobbade med alla affärsområden. Mat och dryck var en stor del av verksamheten och jag tar med mig mycket lärdomar från mina fem år där. Det första jag kommer att tänka på är alla fantastiska möjligheter vi har när det gäller att skapa gästupplevelser. Det andra är all kompetens som vi har att tillgå. Med flera restauranger kan vi också jobba effektivt med inköp och struktur.

Vilka erfarenheter hoppas du kunna tillföra Brasseriegruppen?

– Jag är van att jobba i dynamiska miljöer med fokus på affärsutveckling, ledarskap och gästupplevelse.  Jag har lång erfarenhet av både strategiska och operativa uppdrag inom media, hotell, resor, upplevelse och besöksnäring. Mitt fokus är att bygga starka team. Det handlar om att engagera och involvera –  kraften till genomförande ligger hos medarbetarna.

Vad fick dig att tacka ja till nya jobbet?

– Redan under mitt första möte med Filip och Daniel (Guven, Brasserigruppens grundare, reds anm) insåg jag att vi har samma passion för både hantverket och att driva gastronomiska mötesplatser.

Vad ser du som den största utmaningen för krogbranschen 2020? 

– Det finns flera. Hur vi får en levande restaurang under alla öppentimmar. Sedan råder det stor brist på personal i vår bransch, med ett ständigt ökande av nya restauranger, vilket är en stor utmaning.

Vilken roll kommer du, som operativ chef, att ha på Brasseriegruppens framtida resa?

– En tydlig roll är att utveckla våra erbjudande med fokus på kvalitét, gästrelation och lönsamhet. Jag vill också vara en coachande ledare som får medarbetare att nå sin fulla potential.

Det har varit en intensiv tid för Brasserigruppen med relansering av Gastrotek Zink och nu senast öppningen av Pas d’Art, vad betyder det för koncernen?

– Med Gastrotek Zink har många stammisar hittat tillbaka till oss, och tillsammans med nyvunna gäster vill vi skapa en härlig varm kvarterskrog. Grillen är fortsatt kökets hjärta och inspirationen kommer från Toscana, Provence och Baskien.

– På Pas d’Art har vi skapat en miljö som vi inte har sett i Stockholm tidigare. En restaurang med kosmopolitisk atmosfär.  Det är vår största satsning någonsin.

Vad händer i år?

– Under hösten ska vi öppna Cafe Milano igen, vilket blir ännu ett nytt överraskande tillskott i familjen. Mer kan jag inte berätta i dagsläget.

Vilka krogtrender ser du framöver?

– Ännu mer grönt, ännu mer hållbart och tillgängligt. Vi vill kunna gå ut och äta med gott samvete. Fler gäster kommer direkt efter jobbet och umgås med vänner över en tidig middag.  Vi tror också på en starkt tillväxt på ”take home and enjoy”.

Berätta kort om din egen karriärresa.

– Jag har 30 års erfarenhet av ledande befattningar inom flertalet branscher. Gemensamt för mina uppdrag att har varit att leda, effektivisera och förbättra verksamheter. Jag flyttade till Stockholm från Halmstad 1995, under dessa år jag jobbat bland annat på Aftonbladet, SvD,  Jobb24, Contrast Eventbyrå, och inte minst Fotografiska.