Annons

Så ser HR- och hållbarhetschefen på sin nya arbetsgivare Scandic

zoom Bitte Ferngren tycker om Scandics förmåga till förändring.  Foto: Pressbild
Bitte Ferngren tycker om Scandics förmåga till förändring. Foto: Pressbild
PÅ NYTT JOBB. Bitte Ferngren är ny HR- och hållbarhetschef på Scandic.
Annons

Vad fick dig att tacka ja till jobbet?

– En anledning är att Scandic är ett stabilt bolag med en lång historia och stark värdegrund. Scandic har också över tid visat sig ha förmågan att förändra sig och anpassa sig till sin omgivning. Ett exempel är när Scandic började förändra sig från en kedja som består av mer landsvägsmotell till det de är i dag, med jätteintressanta hotell i citykärnor.

Vad blir mest spännande i nya uppdraget?

– Att lära känna verksamheten och förstå de affärsmässiga utmaningarna. Att lära känna alla som jobbar där, som har varit med att göra bolaget till det det är i dag.

Vad tar du med dig från dina tidigare jobb?

– En sak som har präglat alla mina tidigare jobb är att de har varit under tider av stor förändring. Jag jobbade till exempel på Posten när de lade ner kontoren och startade ombud. Det här har gett mig erfarenhet jobba med kompetensväxling, omställning, ledarskap och kultur i förändring.

Vad har du för tidigare erfarenhet av hållbarhetsarbete?

– Under en period på Telia hade jag HR-ansvar för hållbarhetsfrågorna och jobbade nära koncernens hållbarhetsansvariga. Det har hänt mycket inom hållbarhet sedan dess, men jag har en hyfsad grund att stå på.

Hur tycker du att Scandic står sig i dessa frågor i dag?

– Det är svårt att säga innan jag börjat, men min minnesbild är att Scandic har varit en föregångare inom hållbarhet. De bad redan för många år sedan sina gäster att använda handdukarna flera gånger, och var tidiga med att ta bort enpack i duscharna.

Vilka förväntningar har du på dig när det gäller hållbarhetsarbetet?

– Inget bolag med självaktning har inte denna fråga högt på agendan, inte minst med tanke på förväntningar från den yngre generationen. I min egen familj har vi tre barn. Den äldsta har flyttat, men en 14- och en 15-åring bor hemma. Vi har ofta diskussioner om hållbarhet kring köksbordet. Om huruvida vi kan äta mer vegetariskt, hur ska vi kunna köpa en mer miljövänlig bil och resa mer klimatsmart. Det här är viktiga frågor för dem och deras generation.

Du blir ju också HR-chef i en bransch som lider av kompetensbrist. Hur ska Scandic jobba för att kunna tillgodose sina behov av rätt kompetens och talanger?

– Vi behöver säkerställa att Scandic har ett varumärke som håller för att attrahera de talanger som behövs framöver. Det handlar om vårt hållbarhetsarbete, att vi har bra utvecklingsmöjligheter, hur vi hanterar mångfalds- och andra typer av kulturfrågor, och att vi har ett bra ledarskap.

 Vad är viktigast generellt för att lösa kompetensförsörjningen inom hotellnäringen?

– Det är svårt att svara på innan jag har sett hur det fungerar i dag. Tidigare fanns det ett tätt samarbete med yrkeshögskolor och liknande för att säkerställa att det utbildas folk med rätt kompetens. Jag föreställer mig att man har det även i dag.

Du kommer att jobba både med HR och med hållbarhet. Vilken av frågorna ser du mest fram emot att ta tag i?

– Båda, faktiskt. Nu har jag jobbat specifikt med HR under ett antal år men jag tyckte att det var roligt att jobba med hållbarhet de år jag gjorde det, så det ska bli jätteroligt att få ta mig an dem igen.

Vilket av områdena blir den största utmaningen?

– Ingen av de här frågorna är enkla, men de hänger ihop. Hållbarhet handlar också mycket om hur våra anställda mår, och hur vi tar hand om våra kunder. De har starka beröringspunkter, tycker jag.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...