Annons

Stockholmsmässans nya CMO vill skapa kundvärden

zoom Foto: Stockholmsmässan
Foto: Stockholmsmässan
PÅ NYTT JOBB. Christina Kilström är Stockholmsmässans nya marknadschef, och kommer in i besöksbranschen med helt färska ögon. För, även om hon har en gedigen yrkesbakgrund, kommer hon från ett helt annat spår.
Annons

Grattis till nya jobbet som marknadsdirektör för Stockholmsmässan, Nordens största mötesanläggning. Hur känns det?

– Det känns jätteroligt, jag är supertaggad, det ska bli väldigt kul och spännande.

Det är ditt första jobb inom besöksnäringen.  Vad var det som fick dig att byta bransch?

– Det är en mycket spännande och viktig framtidsbransch med roliga upplevelser samtidigt som en förändring pågår. Jag gillar förändringsresor! Jag har också haft ett gott öga till branschen – jag började min karriär inom hotellbranschen, inom First Hotels.

Du kommer tidigare från en roll som Nordic Director Customer Experience, direktör för kundupplevelser, på Vattenfall och har även erfarenhet som CMO på eBay Sweden/Tradera och som marknadschef på Coca-Cola Sweden. På vilket sätt kan dina erfarenheter hjälpa besöksbranschen?

– Jag är van att driva branscher framåt samt vitalisera varumärken och jag är övertygad om att alla branscher måste förnya sig, ta tillvara på nya trender och kundbehov. Jag hoppas att jag kan tillföra nya perspektiv och min bakgrund inom kommunikation och digitalisering,  tillsammans med alla medarbetare, kan bidra till att skapa nya vassa upplevelser här i Stockholm.

Du vill göra Stockholm till en ännu starkare mötesplats. Hur vill du göra det?

– Jag tror att vi kan ta tillvara på de fina upplevelser och värden vi har i Stockholm, och utveckla det vidare. Vi behöver svara bra på nya kundbehov och behöver vi nå ut starkt – medielandskapet förändras rejält på grund av ny teknik och kundbeteenden. Det tar jag med mig för att starka varumärket, som ju redan är starkt.

Hur ska du göra Stockholmsmässan ännu mer känd?

– Det kan jag inte svara på idag, eftersom jag inte tillträtt än. Det vill jag utveckla tillsammans med mina kunniga och duktiga medarbetare. Och – jag tror mycket på samarbete, så vi måste samarbeta internt men också externt.

Det finns många mässor, hur vill du att just Stockholmsmässan ska sticka ut?

–  Det är redan ett starkt varumärke, men alla varumärken behöver vitaliseras och stärkas. Jag vill skapa starka kundvärden genom att utveckla och vässa våra erbjudanden. Det händer mycket spännande i Stockholm och Stockholmsmässan är duktig på service, säkerhet och hållbarhet. Tillsammans med starkt innehåll, inspiration och ny kunskap kommer att ta mässan ytterligare steg framåt inom både befintliga och nya områden.

Du har sagt att det ska bli ”spännande och utmanande att få bidra till att designa framtidens mötesupplevelser och affärer”. Vad innebär det för dig?

– För mig innebär det, återigen, att vi måste starta med kundbehoven och kundresorna. Marknadsavdelningarna förändras generellt och blir en allt viktigare del av hur man skapar affärer, upplevelser och innovation. Stockholmsmässan är redan Nordens starkaste mässanläggning, vi vill titta på nya affärer och ge ännu mer inspiration, innehåll och kunskap. Framtidens marknads- och designavdelning kan bidra starkt här tillsammans med ny teknik.

Om du redan nu ska titta i kristallkulan. Vilka utmaningar ser du för Stockholmsmässan inom den närmaste framtiden?

– Nu vill vi växla upp och jag vill vara med på den här förändringsresan. Jag tror att vi behöver skapa ett starkt engagemang och nya affärer. Utmaningen blir att verkligen ta tillvara på nya trender, teknik och kundbehov, den utmaningen har alla branscher idag.

Och vilka fördelar och styrkor ser du?

– Det är ett starkt och välmående bolag som är superproffsiga – står för stark kvalitet och service samt bra lokaler. Vi har dessutom ett fint samarbete inom Stockholm.