Annons

”Sundsvalls utmaning är att sticka ut i mängden”

zoom Anna Borggren får ansvar för att utveckla Sundsvall som turistdestination. Foto: Clarion Collection
Anna Borggren får ansvar för att utveckla Sundsvall som turistdestination. Foto: Clarion Collection
PÅ NYTT JOBB. För Anna Borggren var valet enkelt när hon fick frågan om att bli ny affärsområdeschef på Näringslivsbolaget i Sundsvall. Samtidigt betyder det att hon måste lämna sitt älskade jobb som hotelldirektör.  
Annons

Anna Borggren har sedan sju år varit hotelldirektör på Clarion Collection Hotel Grand i Sundsvall, men i maj lämnar hon för att bli affärsområdeschef på Näringslivsbolaget i samma stad. Hennes uppdrag: att utveckla besöksnäringen.

– Här i Sundsvall ska Näringslivsbolaget vara en drivkraft för att skapa tillväxt, ge goda förutsättningar för nyetableringar och fler besökare. Här finns en Convention Bureau, en turistbyrå, och flera stora evenemang, bland annat SM-veckan.  

Hon hade inte funderat på att byta jobb, men blev tillfrågad.

– Det går jättebra för oss på Clarion i Sundsvall, vi ligger på topp med nöjda gäster, nöjd personal och bra ekonomi. Men jag tror att man ska sluta när det är som bäst. Det finns inte så många sådana här jobb som på Näringslivsbolaget, så på sätt och vis var det enkelt att tacka ja, jag har utvecklat hotellet i flera år och det är dags att lämna över till någon annan. Jag är ganska otålig och inte så bra på att förvalta.  

Du har en lång bakgrund i besöksnäringen, vad har du gjort tidigare? 

– Jag trivs i besöksbranschen, har bott 20 år i Åre och jobbat tio år på hotell där. Jag var med på resan från det att Åre var en vinterdestination till en året-runt-destination. Jag älskar Petter Stordalens filosofi om att ”sälja de bär man har”. Jag gillar utvecklingsprocessen i branschen och det är en rolig bransch att vara i. Det är en bransch som är betydelsefull och som växer.  

Vad kan du göra i din nya roll?

– Jag ska bidra till att regionen blir en ännu mer attraktiv turistdestination.  

Hur känns det att gå från privata näringslivet till att börja jobba för kommunen? 

– Jag tänker inte så mycket på det. Det jag tycker är lockande är att komma in i en annan typ av organisation och lära mig något nytt. Att få lära mig mer om hur man jobbar inom kommunen och politiken.  

Vilken är den största utmaningen för Sundsvall som kommun vad gäller besöksbranschen? 

– Att verkligen få fram våra produkter och våra besöksmål, att sticka ut i mängden och att få besökarna att komma tillbaka, och att förstå varför de ska stanna till i just Sundsvall.  

På vilket sätt kommer du att få nytta av dina erfarenheter på ditt nya jobb? 

– Jag är duktig på att samverka och att få ihop människor, att utveckla grupper och samarbeten. Det har varit en röd tråd i mina tidigare jobb. Jag är ganska diplomatisk och prestigelös, vilket man har användning för ibland.  

Vilka likheter finns? 

– Att driva utvecklingen. Att vara direktör på ett hotell, då måste du vara intresserad av att följa trender och anpassa dig till gästerna samt att hitta nya infallsvinklar och kopplingar.  

Och vilka olikheter? 

– Den stora olikheten kommer att vara att jag inte träffar våra fantastiska gäster varje dag. Nu kommer jag mer att anta ett helikopterperspektiv. Dessutom, från och med den 1 maj kommer jag inte att behöva ha på telefonen dygnet runt.  

Vad vill du lyfta fram lite extra med Sundsvall? 

– Jag har bott här i snart sju år och hade bara varit här en enda gång innan dess. Det som sticker ut är vår fantastiskt vackra stadskärna. Hela stan är byggd i fantastiskt vackra stenhus sedan branden i slutet av 1800-talet.  

Det ligger mitt i Sverige, här finns bra vinter och även bra sommar. Vintertid skidbackar, fina skidskidspår OCH sandstränder.  

 

 

Stjärnkockens expertråd för ett optimalt workflow i restaurangköket

Stjärnkockens expertråd för ett optimalt workflow i restaurangköket

Daniel Müllern – stjärnkocken känd från Kockarnas Kamp, tävlingen Årets Kock och TV4 Nyhetsmorgon – driver till vardags restaurangen Tumült i Ystad. För att kunna fokusera 110 procent på gästerna är det avgörande med ett...