Annons

Tillbaka där hon känner sig hemma

zoom Anna Borggren, hotelldirektör på Clarion Hotel Sundsvall. Foto: Pressbilder
Anna Borggren, hotelldirektör på Clarion Hotel Sundsvall. Foto: Pressbilder
KARRIÄR. "Vi är mycket mer än bara ett hotell – vi bidrar till viktig samhällsutveckling och platsattraktivitet", säger Anna Borggren, ny hotelldirektör på Clarion Hotel Sundsvall.
Annons

Clarion Hotel Sundsvall ligger mitt i stadskärnan och har en drömsk utsikt över staden och Selångersån. Det smått spektakulära hotellet öppnade upp dörrarna för nästan precis två år sedan och har nu blivit ett nytt viktigt landmärke för destinationen Sundsvall.

Besöksliv ringde upp Anna Borggren som efter att ha varit affärsområdeschef för besöksnäringen på Näringslivsbolaget i Sundsvall, sedan en månad tillbaka är den nya hotelldirektören.

Varför tackade du ja till att gå tillbaka till rollen som hotelldirektör efter fem år?

– Jag älskar ju hotellmiljön och mötet med gäster och medarbetare. Det är något som jag saknat. Hotellet är så fint och det finns väldiga utvecklingsmöjligheter, ett sådant här bra erbjudande kunde jag bara inte tacka nej till.

Vilka insikter tar du med dig från Näringslivsbolaget som kan vara värdefulla för Clarion?

– Ja, jag har jobbat nära aktörerna i branschen för att tillsammans utveckla besöksnäringen. Jag har lärt mig att man behöver se saker lite bredare – oavsett vart man är och vilken erfarenhet man har. Det är bra att lyfta blicken och se andra perspektiv, säger Anna Borggren och fortsätter:

– Jag inser att vi är mycket mer än att bara ett hotell – vi bidrar även till en viktig samhällsutveckling och platsattraktivitet.

Du har tidigare jobbat som hotelldirektör både på Clarion Collection Grand Sundsvall och Diplomat Åregården i Åre. Vad skulle du säga är den största skillnaden i branschen sedan du hade rollen sist?

– Den stora skillnaden är pandemin. Allt är mycket mer sårbart nu. Det är en stor skillnad i att hitta kompetens och vi jobbar med bemanning på ett annat sätt. Vi behöver få tillbaka gamla stjärnor och hitta nya.

Hur ska ni göra det?

– Vi måste försöka stärka hela branschen. Vi behöver lyfta fram alla fördelar som finns med att arbeta på hotell och att det finns möjlighet att utvecklas. Det pratas för mycket om nackdelarna, oregelbundna tider exempelvis, men alla unga vill inte jobba måndag till fredag, åtta till fem.

Vilka är de största utmaningarna för er som hotell just nu?

– Vi vill att fler upptäcker Sundsvall. Det är superviktigt att hitta nya besöksanledningar till staden för att öka vår omsättning och beläggning. Vi behöver bredda samarbetet med andra branscher ännu mer och ställa oss frågan: Hur kan vi tillsammans hitta nya affärsmöjligheter?

Snart sommar! Hur går tankarna?

– Ja, det är lite svårt att planera men det är också lite av tjusningen. Vi har ännu inte så många bokningar men de senaste åren så bokar fler och fler med kort varsel. Vi hoppas på en solig och bra sommar och att norrmännen kommer tillbaka fullt ut. Sundsvall hade tidigare många besökare från just Trondheim som gillar att komma till kusten, säger Anna Borggren och avslutar:

– Vi vill att det ska bubbla här i sommar och planerar just nu ett nytt koncept för takterassen, det kommer att bli jättebra!

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...