Annons

Turistchefen som dumpade Stockholm för fjällvärlden

zoom Bildtext: Lämnade gruvan för turistjobb. Daniel Rosenfors tar steget från LKAB till vd-jobbet på Kiruna Lappland.
Bildtext: Lämnade gruvan för turistjobb. Daniel Rosenfors tar steget från LKAB till vd-jobbet på Kiruna Lappland.
KARRIÄR. Daniel Rosenfors lämnade storstadsstress och Stockholmskarriär för att flytta hem till Kiruna. Nu ska Kiruna Lapplands nye vd få ännu fler turister att upptäcka fjällen, norrsken – och få dem att bo på ishotell även sommartid.
Annons

Grattis till nya jobbet, hur känns det?

– Jättebra, väldigt inspirerande. Det finns goda framtidsutsikter för besöksnäringen i Kiruna. Vi har en bra tillväxt av antalet besökare, 3,7 procent förra året. Det ökande intresset för friluftsliv och friskvård gynnar oss.

Du var tidigare cash manager på LKAB. Vad gör en sådan?

– På LKAB hanterade jag och planerade likviditets- och valutaflödena. Enkelt uttryckt: Se till att ha rätt volym med pengar i kassan i rätt valuta vid rätt tillfälle.

Vad fick dig att byta gruvindustrin mot turismjobb?

– Jag lockades av utmaningen att leda och driva en verksamhet. Kiruna Lappland består av cirka 110 medlemsföretag kopplade till besöksnäringen och jag gillar att jobba med entreprenörer. Jag kommer själv från en sådan familj. Och så finns det framtidstro, gruvbranschen är inne i en lågkonjunktur där utrymme för kreativitet och utvecklingsfrågor är begränsade.

2014 tog du familjen och flyttade hem till Kiruna efter 15 års bortavaro, varför?

– Jag minns precis hur det var. Vi spenderade en fantastisk påsk uppe i Abisko med min mamma och pappa i vår stuga där. Och vi diskuterade varför vi slåss och trängs på tunnelbanan i Stockholm och stressar i ekorrhjulet. Vi bestämde oss för att göra en omstart, en förenkling av vardagen och flyttade upp.

Vad blir den största turistnyheten i Kiruna det närmaste året?

–Icehotel 365, som invigs i höst. De kommer att kunna erbjuda kalla boenden, ishotellsrum, året runt. Det är en stor händelse, eftersom det öppnar för många nya kringaktiviteter som drivs av entreprenörsföretag, till exempel forsränning och fiske, både höst och vår.

Hur går det för norrskensturismen?

– STF Abisko med Aurora Sky Station har ju tagit taktpinnen och växer starkt under tidig vinter, alltså den mörkaste och kallaste tiden. Vi får besökare från hela världen, inte minst från den asiatiska marknaden och Japan.

Sommartid – kommer de klassiska fjällvandrarna som de brukar?

– Absolut. Jag pratade precis med familjen Sarri som driver anläggningen i Nikkaloukta. Både de och STF, som är verksamma i Abisko och på Kebnekaise fjällstation, har haft en fantastisk sommar med hög beläggning. Folk behöver komma bort från hets och stress, och det kan vi erbjuda i Lapplandsfjällen.

Är du själv mycket uppe på fjället?

– I familjen åker vi utförsåkning i Björkliden och Riksgränsen. Och jag är gärna ute och fiskar: harr, laxöring, röding. Att tillaga fisken direkt efteråt över öppen eld och äta den på en hård macka med en kopp kaffe som man kokat upp på elden – det finns inget bättre!

Du gillar att springa, har du ställt upp i något av alla ultralopp som arrangeras runt Kiruna?

– Nej, det har jag inte gett mig på. Men det är häftigt med de här extremaktiviteterna som blivit så populära, som fjällorienteringen Kiruna Extreme, Björkliden Artic Mountain Marathon och Kebnekaise Classic, där man springer bergsmaraton runt Kebnekaisemassivet.

Skakar Kirunaborna på huvudet åt extremsportarna?

– Absolut inte, Kirunaborna är mycket delaktiga i tävlingarna. De finns ofta med i vinnarlistan.

Vad är största utmaningen för Kirunas turism?

– Utan tvekan att kunna bibehålla vår höga servicekvalitet och kapacitet när hela Kiruna centrum ska flyttas. Vi kommer att få en stad med större utbud, mer hotell och större konferensutbud. Men under åren när flytten sker måste vi få det att fungera, utan att det blir för stökigt eller spretigt för besökarna.

Så när flyttar turistcentret till den nya stadskärnan?

– Det vet vi inte, men det ligger kanske fem år fram i tiden.

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

PMS-systemet VisBook har över 1 000 kunder inom besöksnäringen i Norden och växer snabbt, inte minst i Sverige där antalet nya kunder har mer än fördubblats under de senaste två åren. En av de nya kunderna är Åhus Seasid...