Annons

”Värderingarna måste stämma med företagets”

zoom Yasuragis nya vd Monika Hilm tror på att utveckla medarbetarna.  FOTO: Pressbild
Yasuragis nya vd Monika Hilm tror på att utveckla medarbetarna. FOTO: Pressbild
KARRIÄR. Efter mer än 20 år som hotelldirektör i Asien och Europa har ledarskapsförfattaren Monika Hilm hittat hem till Sverige igen. Nu är hon ny vd på Yasuragi, strax utanför Stockholm.
Annons

Grattis till nya jobbet, hur känns det?

– Tack! Det känns otroligt bra. Jag älskar verkligen det koncept Yasuragi utgör och känner stor ödmjukhet för att få leda ett så genomtänkt hotellkoncept. Just nu är jag i lärostadiet och tillbringar tid med receptionen, våra Ryokan-värdinnor och de som arbetar i det japanska badet. Utöver det håller jag även på och testar de unika behandlingar vi erbjuder. Det är så roligt att varje dag få lära mig mer om Yasuragi.

Vad fick dig att tacka ja till jobbet?

– Jag sökte mig aktivt till Nordic Hotels & Resorts, NHR när vi bestämde oss för att flytta till Sverige från Tjeckien. Jag kände att NHRs värderingar och styrsätt överensstämmer mycket bra med mina personliga värderingar. Om man skall lyckas måste värderingarna stämma med företaget. Sedan just Yasuragi för att det är en helt ny typ av hotell för mig och jag önskar att min resa genom livet ska ge mig konstant vidareutbildning. Det är ju en stor bonus att jag genom detta arbete måste utveckla mitt intresse för meditation och välmående av kropp och själ.

Vad blir viktigast i ditt uppdrag?

– Personalen på Yasuragi. 2020 har varit ett tufft år med hårda neddragningar och mycket fokus på att överleva som företag, så nu måste vi satsa på personalen genom att visa hur viktiga de är. Tacka för allt de har ställt upp på under 2020 samt genom att vi investerar i dem och jobbar med dem blir det mycket roligare för alla att leverera vårt kundlöfte.

Vad ser du mest fram emot, vad ska bli roligast?

– Att få lära känna Yasuragi från alla olika perspektiv; japansk kultur (nutida och traditionell), personalen, gästerna och få vidareutveckla några av de koncept som teamet redan nu har i tankarna samt bidra med lite nya idéer som jag själv har.

Du har jobbat i hotellbranschen i 20 år, vad är det som är så kul med den?

– Jag har försökt att lämna branschen ett par omgångar men känner mig alltid dragen tillbaka. Att gå i en gästkorridor, möta människor från olika bakgrunder utan att resa samt att det är så otroligt många aspekter på ett hotell. Vi har en härlig blandning av produktion & service som gör hotell till otroligt dynamiska arbetsplatser. Sen har jag alltid varit fascinerad av hur starkt man kan känna för en byggnad. Hotell har något magiskt med sig som gör att man blir som en del av den. Svårt att förklara, men jag känner alltid en sorg när jag lämnar ett hotell mest på grund av banden till personalen men också till byggnaden.

När insåg du att du ville jobba i hotellnäringen?

– När jag som 19-åring träffade två receptionister i Cincinnati, USA och de berättade anekdoter från gäster. Sen fick jag mitt första trainee jobb i F&B på Westin Stamford i Singapore. Jag gick vilse i deras 3 källarvåningar och kök och fann dekorationsrummet där de byggde bröllopsstatyer av smör och socker. Sen dess har jag varit ”hooked”.

Du har ju tidigare bara jobbat på en internationell arena, vad lockade med Yasuragi i Stockholm?

– Jag ville tillbaka till Sverige för att ge mina barn svensk kultur och en känsla av var de kommer ifrån. Valet av Yasuragi var en utmaning som jag kände instinktivt var rätt för mig. Så när Trond Bastiansen, COO på NHR, sa att jobbet var mitt så kändes det helt rätt i magen. Yasuragi har så mycket potential och det finns utrymme för ny kreativitet samtidigt som jag har en uppgift att förvalta det fina koncept som Yasuragi redan är.

Du har skrivit böcker om ledarskap och håller föreläsningar om samma sak – vad gör en bra ledare i hotellbranschen?

– En bra ledare skall sätta visioner som är svindlandes höga för teamet och sen coacha och supporta teamet till att nå dessa genom att tro på dem och hjälpa till. Öppna kanaler för personalens kreativitet, lyssna och guida dem inom varumärkets ramar.

Vad för typ av ledare är du själv?

– Jag är en ganska krävande person med höga förväntningar på mig själv och min omgivning. Jag älskar när jag ser att alla blir sitt bästa jag. Jag försöker så mycket som möjligt respektera alla individers individuella egenskaper och se hur man får en person att må bäst. Detta brukar nästan alltid vara den mest gynsamma lösningen för företaget också.

Vad vill du göra med Yasuragi?

– Vidareutveckla det japanska badet med nya japanska och kreativa produkter. Vill inte gå djupare in på det just nu, men vi kommer att börja med ett årstidshjul med början nu i mars. På japanska heter våren Haru och bland annat körsbärsblommor kommer vi se mer av på Yasuragi under våren.

Hur ska du få med dig personalen?

– Jag tror på att människor är med på resan om de får vara en del av utvecklingen. Den som känner ägandeskap och känner sig hörd är alltid mer intresserad av att bidra, det gäller både personal och gäster.

Håller stilen med återbrukade textilier

Håller stilen med återbrukade textilier

Till Granö Beckasin kommer människor från hela världen för att vara i naturen. Här är det hållbarhet in i minsta detalj som gäller. Från de återbrukade golven i hotellrummen till serveringspersonalens förkläden...