Annons

Världsmästare blir gastronomisk ledare på Eriksberg

zoom Peter J Skogström Foto: Åsa Olsson
Peter J Skogström Foto: Åsa Olsson
KARRIÄR. Peter J Skogström är dubbel olympisk mästare och världsmästare i matlagning, blev Årets Kock 2006 och vann Kockarnas kamp 2015. Nu är han ny gastronomisk ledare på Eriksberg Hotel & Nature Reserve i Blekinge.
Annons

Grattis till det nya jobbet! Varför tackade du ja?

– Det är ett väldigt intressant uppdrag så när Per-Arne Olsson, som är vd för Eriksberg, frågade om jag ville vara med på den här resan tackade jag ja. Det låg även helt rätt i tiden för mig, säger han och tillägger att Eriksberg Hotell & Nature Reserve i Blekinge är i startgroparna för att öppna ännu ett hotell vilket innebär att antalet boende kommer att fördubblas och då vill man se över och vässa materbjudandet.

Ni ska utveckla konceptet social dining på Eriksberg, vad innebär det och hur kommer ni att arbeta med det?

– Vi behöver anpassa gästupplevelsen när det gäller maten – från roomservice, kafé- och lunchalternativ till frukost och middagar. Matsalen i Säteriet har tidigare enbart använts för kvällsarrangemang men nu, med ökningen av antal boende, måste vi se över och anpassa konceptet. Just nu undersöker jag olika sätt att erbjuda gästerna fler valmöjligheter, att inte jobba med en set-meny utan att ge gästerna fler olika alternativ att välja på. Vi kommer även att erbjuda större à la carte-möjligheter. Det är också viktigt att skapa en mer socialiserande atmosfär i matsalen.

Du ska också rekrytera personal, hur kommer du att gå till väga där?

– Rekryteringsprocessen kommer att vara ganska lång. Vi ser främst över kandidater för rollerna som sommelier och Food & Beverage manager som ska ha fokus på helheten. Verksamheten blir mycket större och vi behöver högkvalitativ personal inom allt från hotell till service, vin, mat och evenemang. Det är väldigt viktigt med rätt kompetens. Det finns ett stort intresse för tjänsterna, särskilt med tanke på Eriksbergs fantastiska miljö och intressanta destination.

Du är dubbel olympisk mästare och världsmästare i matlagning tillsammans med Svenska Kocklandslaget 1998 och 2004 och vann Kockarnas kamp 2015, på vilket sätt kommer det att märkas på Eriksberg?

– Fokus kommer framför allt att ligga på rätt kvalitet hela vägen. Min roll som spindeln i nätet är att se till att rätt person har rätt uppgift att arbeta med. Den befintliga personalen är fantastisk, och jag kommer att ge dem ännu fler verktyg att utvecklas.

Vad är ditt bästa tips till de som vill lyckas som du?

– Mycket handlar om att hitta en mentor som man trivs med och att arbeta på en arbetsplats som möjliggör utveckling. Ett annat råd är att vara tålmodig och inte hoppa runt för mycket. Det tar tid att lära sig och få rutinerna. Att stanna längre på en plats ger mer kunskap och erfarenhet.

Vad anser du är branschens största utmaning just nu?

– En stor utmaning är att locka tillbaka gästerna, särskilt med tanke på den nuvarande lågkonjunkturen där snittfakturor och besök minskar på vissa restauranger. Detta leder i sin tur till att branschen förlorar personal och kompetens. En nystart är nödvändig. Visst kan det även vara bra med en viss sanering, men det är svårt när vi tappar för mycket kompetens. Jag tror dock att ny och fräsch kompetens kommer att ersätta den som försvunnit, men det tar lite tid.

Vad ser du mest fram emot med jobbet?

– För mig är det en fantastisk utmaning att förverkliga konceptet kring hotellet och att kombinera två restauranger i matsalen. Att skapa en sammanhängande och effektiv personalgrupp är särskilt spännande.

Så till sist – när du själv får välja – vad äter du då helst?

– Jag lagar mat nästan varje dag hemma och gillar en blandning. Just nu är favoriten en härlig pasta bolognese.

Stjärnkockens expertråd för ett optimalt workflow i restaurangköket

Stjärnkockens expertråd för ett optimalt workflow i restaurangköket

Daniel Müllern – stjärnkocken känd från Kockarnas Kamp, tävlingen Årets Kock och TV4 Nyhetsmorgon – driver till vardags restaurangen Tumült i Ystad. För att kunna fokusera 110 procent på gästerna är det avgörande med ett...