Annons

”Vi behöver sätta vårt namn på hotellkartan för göteborgaren”

zoom Foto: First Hotel G
Foto: First Hotel G
PÅ NYTT JOBB. För 15 år sedan var Nina Fors med i teamet som öppnade First Hotel G i Göteborg. Nu återvänder hon till hotellet. Denna gång som hotelldirektör.
Annons

Hej Nina, grattis till ditt nya jobb, hur känns det?

– Jättekul, det känns fantastiskt att vara tillbaka!

Vad fick dig att tacka ja till jobbet?

– Det är ett roligt hotell att jobba på och jag gillar nya utmaningar.

Under de 15 år som har gått har hotellet etablerat sig som ett av Göteborgs ledande. Hur skiljer sig First Hotel G från andra hotell i Göteborg?

– Främst tillgängligheten, som gäst kan du i stort sett kliva av tåget och rakt in i lobbyn, det ger oss en fantastisk potential nu när tågresandet ökar.

Du har jobbat på hotell i Verbier, London och Oslo, vilka viktiga erfarenheter tar du med dig utomlands ifrån?

– Även om jag har en fantastisk utbildning i grunden så lärde jag mig ganska tidigt att vara ödmjuk inför varje ny uppgift eller jobb. En sak är att sitta i skolbänken, det är en helt annan att vara ute i arbetslivet. Generellt upplever jag att det är ett tuffare klimat utomlands och en väldigt tydlig hierarki som styr hela organisationen. Det är inte så viktigt att medarbetaren förstår varför vissa rutiner görs, vilket jag tror är avgörande. Det är svårt att plocka ut en specifik erfarenhet, jag tror snarare att det är mina samlade erfarenheter som gjort mig till den ledare jag är idag.

Är det någon skillnad på hur man ser på service i Sverige och i de andra länder där du har jobbat på hotell?

– Jag skulle säga att gästen har i stort sett samma förväntningar oavsett land men våra förutsättningar är olika.

Hur ser du att First Hotel G kan differentiera sig genom sin service, kan du ge något exempel?

– Det handlar främst om bemötande och att se gästen, under hela vistelsen. Det krävs ett engagemang från samtliga medarbetare men det ställer också krav på varje avdelningschef att föregå med gott exempel och hela tiden coacha, oavsett om det är positivt eller negativt.

Står hotellet inför några förändringar?

– Det finns renoveringsplaner för första våningen där lobby och restaurang är men alla detaljer är inte klara. Vi vill ha ett lobbyområde som sjuder aktivitet.

Vad ser du för outnyttjad potential i hotellet?

– Vi har ett fantastiskt läge men ligger väl dolt i Centralstationen, vi behöver sätta vårt namn på hotellkartan även för göteborgaren.

Har du hunnit sätta upp några mål för hotellets utveckling?

– Jag har bara varit här i fyra veckor lite drygt men det är klart att hjärnan jobbar på högvarv kring nya idéer och tankar.

Hur ska du få med dig personalen?

– Genom mitt engagemang. Jag tror på tydliga mål och uppföljning. Jag jobbar mycket med varför vi gör saker och ting och det tror jag är nyckeln till framgång. Det ska vara roligt att gå till jobbet och är det inte det så behöver jag som ledare ta tag i det.

Vad blir roligast i din nya roll?

– Det är ett fantastiskt hotell med väldigt många duktiga medarbetare, det ska jag ta vara på!

Robotdammsugaren som effektiviserar hotellets hela städprocess

Robotdammsugaren som effektiviserar hotellets hela städprocess

Set. Start. Rent! Nexaros lösning för hotellbranschen sparar tid och pengar. Samtidigt som den befintliga personalen får stöttning i sitt dagliga arbete