Annons

”Vi har med oss våra värderingar i alla beslut vi fattar”

zoom Foto: Sodexo
Foto: Sodexo
PÅ NYTT JOBB. Peter Mellin, ny vd på Sodexo, har jobbat på bägge sidor. Det var när han själv köpte Sodexos tjänster som han blev intresserad av företaget.
Annons

Hej, och grattis till nya jobbet! Hur känns det?

– Det känns som en ära, fantastiskt utmanande.

Du är Sodexos nya vd, vad gjorde du innan du började där?

– Innan jag började på Sodexo var jag många år på AstraZeneca, jag började inom forskningen, gick vidare inom produktionen och slutligen var jag global facility managementchef, vilket innebär att jag faktiskt köpte in de tjänster som Sodexo levererar.

Vad fick dig att tacka ja till tjänsten?

– Utmaningen och önskan om att få ett helhetsgrepp.

Du har varit på Sodexo sedan 2013, vilka fördelar finns med att ha varit på en arbetsplats några år innan man tar över som vd?

– Sodexo finns i 72 länder och har 470 000 medarbetare. Jag har under mina fem år i företaget haft möjlighet att bygga ett nätverk och har dessutom arbetat globalt de senaste fyra åren. Jag har alltså redan ett befintligt nätverk inom organisationen.

Vilken kultur skulle du säga utmärker ditt företag?

– Man pratar mycket om att Sodexo är ett värderingstungt bolag och dessa värderingar har vi med oss i alla beslut vi fattar. Vi är ett speciellt företag med tanke på att grundarfamiljen fortfarande har aktiemajoritet och står för en långsiktig, hållbar affärsinriktning.

Vilka utmaningar ser du för Sodexo inom den närmaste framtiden?

– Den största utmaningen blir att etablera Sodexo som ett företag som levererar alla servicetjänsterna till en arbetsplats som en helhet istället för enskilda tjänster. Det är när man sätter ihop tjänsterna och levererar en bra helhetslösning som man verkligen gör skillnad. Lägg därtill den nya tekniken som finns i form av digitalisering och att dra nytta av den.

Vilka konkurrenter har ni på marknaden, och vad har ni som främsta konkurrensmedel?

– Vi har många konkurrenter eftersom vi är så breda. Vi finns på marknaden för såväl offentliga upphandlingar som på den privata marknaden. Därför är det svårt att nämna någon enskild konkurrent. Men, vår främsta konkurrensfördel är så enkel som den orsaken till att jag en gång i tiden valde Sodexo när jag var på AstraZeneca: Vilka vill jag arbeta med, vilka är en partner istället för bara en leverantör?

Vad hoppas du kunna tillföra som VD?

– Jag är tydlig och hoppas även kunna tillföra mer som gör att vi verkligen kan etablera oss som ett IFM-företag i toppklass.

Azita Shariati valde att ta en position som synlig ledare utåt, hur tänker du där, och vad ser du som din viktigaste roll som VD?

– Azita har gjort otroligt mycket för Sodexo och hjälpt till att sätta Sodexo på kartan, särskilt när det kommer till mångfalds- och ledarskapsfrågor. Jag kommer nog antagligen att använda mig av fler personer som syns, eftersom vi har så  många fantastiska personer inom olika kompetensområden.

 

//RUTA//

Peter Mellin

Ålder: 54.

CV: Officersutbildning på Försvarshögskolan fram till 1997.

MBA i Process Business Management, 2002

Astra Zeneca 1999-2013

Höjdpunkt i arbetslivet? Så här långt är det nog faktiskt när vi för två år sedan på Sodexo startade vårt acceleratorsprogram Sparx där vi började samarbeta med olika start ups inom health tech, food tech och hållbarhet, där vi coachade och gav dem möjlighet att träffa och validera sina idéer mot våra kunder. På så sätt fick även vi ut mycket i form av idéer och lösningar kring hållbarhet.

Arbetsprestation du är mest stolt över? Den har inte kommit än.

Vad du gör om fem år? Jag har ingen aning om det. Men, inom fem år vet jag att jag vill vara med på en stor utvecklingsresa hos Sodexo där vi blir det förstahandsval som IFM-leverantör som vi vill vara. Vi har ett enormt ansvar som serviceleverantör och kan på så vis vara med och göra skillnad genom att integrera hållbarhetsarbetet som en naturlig del.