Annons

”Vill skapa bra upplevelser – oavsett bransch”

zoom Foto: Pizza Hut Thomas Wendel
Foto: Pizza Hut Thomas Wendel
KARRIÄR. Förra året gick Thomas Wendel över till restaurangbranschen efter 20 år inom retail och hemelektronik. Efter ett år som operativ chef på Pizza Hut har han nu tillträtt rollen som ny vd och ska leda utvecklingen av pizzakedjans 25 restauranger i Sverige.
Annons

Grattis till nya jobbet! Du tillträdde formellt rollen som vd den 22 januari, hur känns det så här långt?

– Otroligt spännande! Vi är i en tid där det finns stora möjligheter framåt. Jag ser fram emot att vidareutveckla både våra produkterbjudanden och den fantastiska service vi redan har. Jag har blivit väldigt väl mottagen som vd och eftersom jag kommer från rollen som operativ chef kan jag komma in i uppdraget med en bra hastighet. Jag har varit en del av ledningsgruppen sedan mars förra året och än så länge har förändringen varit relativt liten.

Innan du började som operativ chef på Pizza Hut var du retailchef på NetOnNet och du har även arbetat som HR-chef och landschef på Kjell & Company. Hur kom det sig att du tog steget över till restaurangbranschen?

– Jag brinner för kundkontakt och service, men samtidigt ville jag testa en ny bransch. Jag går till mig själv i mina uppdrag, eftersom jag genuint vill tro på bolaget. Jag älskar pizza och Pizza Hut är ett starkt varumärke som väcker minnen och känslor hos många, även hos mig. Det här är en resa jag verkligen ser fram emot att vara en del av.

Har du någon tidigare restaurangerfarenhet?

– Som 16-åring började jag jobba i en restaurang på Gröna Lund och gjorde det sedan återkommande under somrarna några år framåt. Jag uppskattade verkligen att få bidra till glädjefyllda minnen hos gästerna. Jag har alltid tyckt om att skapa bra upplevelser för kunder – oavsett bransch.

Har du några hjärtefrågor som du vill börja fokusera på i din nya roll?

– Jag känner ett starkt engagemang för personlig utveckling och vill skapa goda förutsättningar för alla att utvecklas. Jag har noterat att det finns en otrolig energi i våra restauranger och det ska vi ta vara på. Det ska finnas en tydlig känsla av nästa steg för alla som vill ta det. Vi ska fortsätta värna om känslan av att vi är en familj och alla möjligheter som finns i vårt bolag.

De senaste åren har Pizza Hut haft det tufft ekonomiskt till följd av pandemi, energikris och omstrukturering. Hur är läget nu?

– Det är ett fortsatt tufft klimat, både för oss, branschen och samhället i stort. Men även om det är tufft växer vi och är starka. Vi gjorde flera stora satsningar förra året, exempelvis lanseringen av vårt budgetvänliga “on the go”-erbjudande My Box och utökad digitalisering av verksamheten genom bland annat digitaliserade kök och en ny app för digitala beställningar. Nu får vi skörda frukten av de här satsningarna.

Hur vill du utveckla Pizza Hut framåt?

– Vi har mycket på gång. Vi jobbar vidare med vår digitaliseringsresa och har förfinat appen under året. Vi har till exempel precis lanserat en kundklubb där vi via appen kan stärka relationen till gästerna och få veta vad de förväntar sig av oss. Målet är att förfina vårt erbjudande för att passa alla typer av kunder och tillfällen, oavsett om det är en pizza i parken, på någon av våra restauranger eller till en fredagsmiddag hemma.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...